TY - JOUR ID - 143430 TI - تحلیل و بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی آمار و ریاضی JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - شمس, مهدی AU - رضوانیان, فائزه AD - استادیار گروه آمار دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران AD - دانشجوی کارشناسی آمار، دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 1 SP - 62 EP - 76 KW - آموزش مجازی KW - تدریس همزمان و ناهمزمان KW - منابع دیجیتال و فناوری KW - نرمافزارهای آماری و ریاضی DO - 10.22034/popsci.2021.300017.1117 N2 - با توجه به لزوم آشنایی با روش‌ های آموزش مجازی ، اکثر دانشگاه های دنیا به این سو روی آورده‌اند . آموزش آنلاین به دو دسته تقسیم می ‌ شود : هم زمان و نا هم زمان . تدریس نا هم زمان شامل یک صفحه بحث یا سرویس ایمیل به صورت تأخیر در ارتباط بین دانشجو و استاد است . تدریس هم زمان شامل یک تبادل بین دانشجو و استاد از طریق پیام فوری یا ویدئو کنفرانس است . روش‌ های تدریس آنلاین همزمان که امکان آموزش به کمک قلم نوری و ویدئو را فراهم می ‌ کنند ، می ‌ توانند تجربه ‌ ای شبیه به تدریس حضوری را ارائه دهند و استفاده از هر دو ابزار به طور هم زمان مؤثرتر است . با این حال، آموزش مجازی ناهم زمان یا آفلاین برای دانشجویانی که دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند ، عادلانه ‌ تر است . در دوران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و با گسترش دوره‌های مجازی دانشگاه‌ها و مدارس، نگرانی‌های زیادی درمورد کیفیت آموزش و چالش‌های پیش روی استادان و دانشجویان در آموزش مجازی به وجود آمده است. در این مقاله بعد از بررسی انواع آموزش آنلاین و منابع یادگیری و نقش مدرسان در آموزش مجازی، به مزایا و معایب این نوع آموزش با تأکید بر رشته آمار و ریاضی پرداخته می‌شود. همچنین در مورد بهبود زیرساختهای فناوری اطلاعات به منظور بهینه‌سازی آموزش مجازی نکاتی مطرح می‌شود. در پایان پیشنهادهایی برای بهتر شدن روش‌های آموزش مجازی ارائه می‌شود. UR - https://www.popscijournal.ir/article_143430.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_143430_ff8d592e28e18fe2e2b795ea965786a9.pdf ER -