انجمن ترویج علم ایران
ترویج علم
2251-9033
5
2
2015
02
20
خانه های علم و زندگی حلقه واسط ترویج علم
7
14
FA
اکرم
قدیمی
هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
ghadimi2005@gmail.com
آزیتا
منوچهری قشقایی
کارشناس گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
azitacof@hotmail.com
ترویج علم از اصطلاحاتی است که طی دهههای اخیر مصطلح شده و هدف آن گسترش علم و بینش علمی است. در اسناد کلان کشور بر دستیابی به جایگاه برتر در منطقه طی سالهای آینده تأکید شده است. بیشک دستیابی به این هدف مهم در گرو ابزارها و نهادینه کردن تفکر و بینش علمی در جامعه است و این هدف میسر نخواهد شد مگر طی فرایندی که از آن تحت عنوان "فرایند ترویج علم" یاد میشود. این فرایند موجب کاربردی شدن علم در سطح جامعه میشود.<br /> در این مقاله با هدف نهادینه شدن فرایند ترویج علم در جامعه به شناسایی و بررسی نقش خانههای علم و زندگی به عنوان حلقههای واسط ترویج علم میپردازیم. خانه علم و زندگی؛ تشکلی مردمی، داوطلبانه و زیرمجموعه سرای محله است و یکی از ساختارهای مشارکتجویانه شهرداری در محلات تهران است که با مسئولیت مدیر محله به منظور افزایش مشارکتهای مردمی در اداره امور شهر از طریق به کارگیری توانمندیها و ظرفیتهای مادی و معنوی شهروندان و استفاده از امکانات مثبت محلات اقدام به تأسیس و راهاندازی کانونهای داوطلب مردمی آموزشمحور میکند. در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم نهادهای مدنی مروج علم از جمله خانههای علم و زندگی چه نقشی در عمومیسازی علم دارند؟ آیا این مراکز کارکرد خود را به خوبی ایفا میکنند؟ در این مطالعه از روش تحلیلی- توصیفی بهره گرفتهایم.<br /> خانه های علم و زندگی میتوانند به عنوان حلقه واسط علم و جامعه عمل کنند. برای انجام این وظیفه ارتباط نهادینه این خانهها با انجمنهای علمی به منظور ایجاد فرهنگ علمی در جامعه ضروری است.
ترویج علم,خانه های علم و زندگی,علم,جامعه,فرهنگ علمی
https://www.popscijournal.ir/article_92509.html
https://www.popscijournal.ir/article_92509_4bcdd698288d5da59eb360cb2c9b5d77.pdf
انجمن ترویج علم ایران
ترویج علم
2251-9033
5
2
2015
02
20
نقش نظریه شهر خلاق در پویش اقتصاد فرهنگی و زندگی شهری
15
37
FA
حجت اله
حاج حسینی
هئیت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
hojat.hajihoseini@gmail.com
حسن
اشتری
دانشجوی دکترای آینده پژوهی دانشگاه تهران
hasan_ashtari@yahoo.com
حافظ
مهدنژاد
دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهران
mahdnejad2012@gmail.com
در عصر پسامدرن، اقتصاد فرهنگی نقش حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی شهرهای جهان دارد. شاهد این امر، حضور پررنگ متغیرهای اقتصاد فرهنگی در برنامههای تحول اقتصادی شهرهای جهان است. در همین راستا در سده بیست و یکم، جذب نخبگان و استعدادهای خلاق به یکی از مهمترین ابزارهای شهرها برای رشد و بالندگی اقتصادی تبدیل شده است.<br /> روششناسی این مقاله توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری ازتحلیل محتوای جدیدترین منابع لاتین است، مؤلفههای این نوشتار مشتمل بر نقش اقتصاد فرهنگی در پویش شهرها، پیشینه نظریه طبقه خلاق، مفهوم نظریه طبقه خلاق و شهر خلاق، مؤلفههای نظریه شهر خلاق، عناصر شهر خلاق، دیدگاههای منتقدان و مخالفان نظریه طبقه خلاق و در نهایت ویژگیهای دو نمونه عملیاتی شهر خلاق یعنی شهر ملبورن و شهر تورنتو ارائه شده است.<br /> نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که جذب نخبگان منجر به خلاقیت، نوآوری و جهش اقتصادی شهرها میشود، و این امر به پویش اقتصاد فرهنگی شهرها میانجامد. در کانون و تمرکز نظریه شهر خلاق، موضوعهایی از قبیل؛ فناوری، استعداد و تسامح و تساهل است، چنانچه در جهان به شدت رقابتی امروز، آن دسته از شهرها موفق به جذب نخبگان میشوند که از تنوع، تسامح و تساهل بیشتری برخوردار باشند. نقش طبقه خلاق در پویش اقتصاد فرهنگی مربوط به متغیر تسامح و تساهل است؛ به این معنا که شهرها با ترویج فرهنگی باز، چند ملیتی، تکثرگرا و تسامحگرا قادر به جذب نخبگان و به تبع آن پیشرفت و توسعه اقتصادی میشوند.
اقتصاد فرهنگی,طبقه خلاق,شهر خلاق
https://www.popscijournal.ir/article_92510.html
https://www.popscijournal.ir/article_92510_1cf0c274314ffb4b397576d60527b6d3.pdf
انجمن ترویج علم ایران
ترویج علم
2251-9033
5
2
2015
02
20
آینده روزنامه نگاری علمی در عصر دیجیتال
39
62
FA
بهاره
صفوی
روزنامه نگار علمی
safavibahar@gmail.com
روزنامهنگاری علمی در هیچ برههای از تاریخ همچون امروز پراهمیت نبوده است. شهروندان در سراسر جهان یکی پس از دیگری با مسائل بحثبرانگیز مختلفی روبهرو میشوند. اثرات احتمالی مواد غذایی تراریخته، مرگ اسرارآمیز زنبورهای عسل، شیوههای درمانی مختص هر فرد از طریق دانش ژنتیک، تغییرات اقلیمی و احتمال بازگرداندن گونههای منقرضشده به حیات، از جمله این مسائل هستند. در این میان، امکان چندانی برای دسترسی به اطلاعات مستقل و مبتنی بر شواهد عینی وجود ندارد. از گذشته تاکنون، بیشتر مردم برای به دست آوردن اطلاعات، به رسانههای واسطه متکی بودهاند و این رسانهها نیز بستههایی از اطلاعات را عرضه میکردند که برای طیف گستردهای از خوانندگان، شنوندگان و بینندگان تهیه میشد. در این میان، مردم به طور ناخواسته طی تماشای اخبار تلویزیون، خواندن روزنامه صبح و یا ورق زدن مجلههای چیده شده روی پیشخوان دکه مطبوعاتی، با اخبار علمی روبهرو میشدند. با اینکه هنوز در بسیاری از کشورها این رویه همچنان پابرجاست، اما امروزه شهروندان به طور گستردهای به جستجوی آگاهانه در اینترنت برای یافتن اطلاعات مدنظر خود میپردازند. روزنامهنگاران علمی نیز در این عرصه حضور دارند و با وبلاگنویسی؛ اخبار و مطالب مختلف را در طیف گستردهای از خروجیهای مبتنی بر وب قرار میدهند. اما پیدا کردن اطلاعات خوب، نیازمند تلاش از سوی فرد جستجوکننده است و در این میان، عامه مردم معمولاً جستجوی دقیقی در فضای وب انجام نمیدهند. این مقاله به بررسی این وضعیت پیچیده و نیز احتمالاتی که میتوان بر اساس این وضعیت برای آینده متصور بود پرداخته است. در این فصل ابتدا به بررسی سیر تاریخی تکامل روزنامهنگاری علمی پرداخته میشود و سپس ویژگیهای روزنامهنگاران علمی عصر جدید و نیز رسانههای مورد استفاده آنها مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت به بررسی چالشهای پیشروی آینده خواهیم پرداخت.
روزنامه نگاری علمی,اخبار علمی,عصر دیجیتال,اینترنت,وب,شهروندان,آینده
https://www.popscijournal.ir/article_92511.html
https://www.popscijournal.ir/article_92511_667a4b760c93c8689a3241423f4ed027.pdf
انجمن ترویج علم ایران
ترویج علم
2251-9033
5
2
2015
02
20
ارتباط اهمال کاری تحصیلی و عزت نفس
63
69
FA
سوده
نوروزی
کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه
soude.noroozi@gmail.com
اهمالکاری به عنوان تمایل به اجتناب از فعالیت، واگذار کردن انجام کار به آینده و استفاده از پوزشخواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف شده است (الیس و کانوس، 2002). اهمالکاری رفتاری ناپسند و ناراحتکننده است که پیامدهای ناخوشایندی چون اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس را به دنبال دارد. هرگز نمیتوان از تأخیر در انجام کارها به تصور بهتر ارائه کردن آنها دفاع کرد. به تعویق انداختن کارها به مرور به صورت عادت رفتاری درمی<sub></sub>آید و موجبات سرزنش مداوم خود را برای فرد ایجاد میکند. این مقاله تلاش دارد تا با بررسی این پدیده تقریباً فراگیر علاوه بر ارائه تعریفی مبسوط به بیان عوامل مرتبط و اثرگذار بر آن بپردازد و در عین حال رابطه نزدیک آن را با عزت نفس در مورد بررسی قرار دهد.<br /><br clear="all" /><br />
اهمال کاری,عزت نفس,اهمال کاری تحصیلی,عزت نفس تحصیلی
https://www.popscijournal.ir/article_92513.html
https://www.popscijournal.ir/article_92513_4df47e4c1ca4a228b4d17a9afc719c21.pdf
انجمن ترویج علم ایران
ترویج علم
2251-9033
5
2
2015
02
20
پی ریزی طرح اولیه برای طراحی ابزارهای دیجیتال در موزهها و مراکز علم
71
79
FA
محمدرضا
نوروزی
طراح مستقل موزه و مراکز علم
norouzi.more@gmail.com
امروزه استفاده از ابزارهای دیجیتال بین مردم امری بسیار عادی شده است و تقریباًً همگان به نوعی از این ابزارها استفاده میکنند.این مسئله دو روی یک سکه را برای طراحان موزههای علم نمایش میدهد. استفاده از ابزارهای دیجیتال، میتواند فرصت بینظیری برای ما ایجاد کند و امکان استفاده از جلوه بصری ویژه و امکانات بیانتهای دیجیتالی را ارائه دهد. اما روی دیگر سکه این است که ابزارهای دیجیتال به واسطه حضور بیش از حد نزد مخاطبان به امری بسیار عادی بدل شده است و این امر میتواند به بیانگیزگی مخاطبان در موزه علم منجر شود و به افت کارکرد موزه علم بیانجامد.<br /> برای استفاده از مزایای یک ابزار دیجیتال و رفع مشکلات آن، راهکارهایی وجود دارد که در طراحی یک موزه علم و ابزارهای دیجیتال آن میتوان از آنها استفاده کرد. در متن حاضر راهکارهای طراحی ابزارهای دیجیتال در یک موزه علم مورد بررسی قرارگرفته و در نهایت نمونهای از این ابزارهای طراحی شده بر اساس راهکارهای فوق به عنوان نمونه موردی معرفی میشود.
طراحی مفهومی,مرکز علم دیجیتال,نمایش های دیجیتال,گردونه زمان,طراحی موزه
https://www.popscijournal.ir/article_92514.html
https://www.popscijournal.ir/article_92514_2b5ac1a42bf6cf20bc5f128447e223dd.pdf
انجمن ترویج علم ایران
ترویج علم
2251-9033
5
2
2015
02
20
مبانی و مفاهیم آیندهپژوهی
81
96
FA
امیرهوشنگ
حیدری
استادیار گروه آیندهاندیشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
heidari@nrisp.ac.ir
آیندهپژوهی دانشی است فراتمدنی و فرارشتهای که کشف آیندههای محتمل و تلاش برای ساخت آیندههای مطلوب را سرلوحه اهداف خود دارد. نگاه آیندهپژوهی به آینده بسیط نیست و باور به متکثر بودن آینده یا همان آیندههای بدیل (آیندههای گوناگونی که ممکن است برای افراد، گروهها و رویدادها وجود داشته باشد) دارد. انسان در این رویکرد مختار و کنشگرا است تا مجبور و واکنشگرا، بنابراین انسان قادر به ساختن آیندههای مبتنی بر امیال و آرزوهای خود است. امروزه از این رشته دانشگاهی تحت عنوان علم و هنر ساخت آینده یاد میشود و کشورهای جهان سعی دارند ابتدا به کسب این دانش تحت عنوان ابزاری راهبردی دست یابند و سپس به بازآفرینی آن متناسب با ارزشها و هنجارهای اجتماعی خود بپردازند.<br /> دولتها میکوشند تا با استعانت از آیندهپژوهی به تسخیر پیشدستانه آینده فائق آیند و در تعامل با آینده و تلاش برای ساخت آن فقط عنصر نظارهگر وقوع رخدادهای آینده نباشند. در واقع آنها با این رویکرد نه تنها در مواجهه با آینده و دریای ژرف تغییرات همراه آن، غافلگیر نمیشوند بلکه با آگاهی و شناخت کامل به استقبال آینده خواهند رفت و در تقابل با آن به عنصری فعال و تصمیمساز مبدل میشوند. نگارنده در این مقاله سعی دارد با استعانت از منابع متنوع، با بیانی ساده به مقوله مبانی و مفاهیم آیندهپژوهی و آموزههای آن بپردازد. از طرفی تسری نگاه ترویجی در حوزه آیندهپژوهی ضروری است.
آینده پژوهی,آینده های مطلوب,آینده های باورکردنی,آیندهنگاری
https://www.popscijournal.ir/article_92515.html
https://www.popscijournal.ir/article_92515_53ef89eac77ae879108846f880dad8de.pdf
انجمن ترویج علم ایران
ترویج علم
2251-9033
5
2
2015
02
20
بررسی مدلهای تعالی سازمانی
97
112
FA
سید محسن
طباطبایی مزدآبادی
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
sm.tabatabaei@atu.ac.ir
در ارزیابی عملکرد سازمانها به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف و میزان دستیابی سازمانها به کیفیت و عملکرد بهتر، بهکارگیری مدلهای تعالی سازمانی مؤثر است. تعالی سازمانی، تابع شرایط خاص، فرهنگ، محیط داخلی و خارجی، ویژگی نیروی انسانی سازمان، نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهایی است که سازمان را دربرگرفته است. بر این اساس، مسیر برتری و تعالی سازمانی، شناسایی، تشخیص، توسعه و گسترش موفقیت در یک سازمان است.<br /> در این مقاله، سه مدل تعالی سازمانی، مدل تعالی دمینگ یا مدل مدیریت کیفیت جامع[1]، مدل تعالی مالکولم بالدریج[2] و مدل تعالی بنیاد اروپایی کیفیت جامع[3] شرح داده میشود. پرسشی که مطرح شده این است که سازمانها برای ارزیابی تعالی خود از کدام مدل باید استفاده کنند که با توجه به شرایط هر سازمان و اشراف ارزیاب آن سازمان به این مدلها، انتخاب صورت میگیرد.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1] Total Quality Management or Deming )TQM(<br /><br /><br />[2] Malcolm Baldrige<br /><br /><br />[3] European Foundation Quality Management )EFQM(
مدل تعالی سازمانی,مدل تعالی دمینگ,مدل تعالی مالکولم بالدریج,مدل تعالی بنیاد اروپایی کیفیت جامع
https://www.popscijournal.ir/article_92516.html
https://www.popscijournal.ir/article_92516_9d40d312b5b4e0f7c3024a327f27bbba.pdf