ORIGINAL_ARTICLE
سیاستگذاری علم، فناوری و ترویج علم در ایران: یک ضرورت ملی
نقش علم و فناوری در توسعه جوامع غیرقابل انکار است، به طوری که. امروزه شاهد حضور علم و فناوری در همه ابعاد زندگی انسانها هستیم. علم و فناوری یکی از ابزارهای کلیدی توسعه کشورهای محسوب میشود. با توجه به اینکه هرگونه. تغییر و دگرگونی در عرصه علمی در پرتو سیاستگذاری و خط مشیگذاری حاصل میشود. بنابراین، توجه به این مهم ضروری است. سیاستگذاران اصولی را تبیین و اعلان میدارند که به مثابه الگو و راهنما، اقدامات و فعالیتهای لازم را در جامعه راهبری میکنند. سیاستگذاری از جمله مباحثی است که منشاء تحولات اساسی در زمینههای علمی و آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بوده است.ترویج علم به معنای امروزین از مباحث نوینی است که همه علوم به نوعی با آن مرتبطاند. ترویج علم پلی است میان ادبیات علمی و گفتمان مردم عادی؛ به زبان ساده، ترویج علم ابزاری است برای پیوند و برقراری ارتباط میان جامعه و جهان علم؛ مفهوم ترویج علم، تلاش برای انعکاس اندیشههای علمی به روشی است که تمام افراد بتوانند مفاهیم اساسی یک علم را درک کنند، به طور کلی فهم عامه از علم را ترویج علم مینامند. هدف این مقاله توجه دادن به اهمیت و ضرورت سیاستگذاری علم، فناوری و ترویج علم در ایران است. در این مطالعه از روش مرور سیستماتیک استفاده شده است.مرور پیشینه نشان می دهد که با وجود اینکه در 50 سال اخیر در کشور بر موضوع سیاستگذاری علم و فناوری تأکید شده اما بین آنچه هست با آنچه باید باشد، تفاوت آشکاری وجود دارد. سیاستگذاری به عنوان چراغ راهنما میتواند مسیر آینده جوامع در عرصههای گوناگون را ترسیم کند بنابر این، سیاستگذاری علم، فناوری و ترویج علم میتواند نقشه راه کشورها در حوزه ارتباط علم و جامعه را ترسیم و ملزومات لازم دستیابی کشورها به توسعه پایدار را فراهم سازد.
https://www.popscijournal.ir/article_107008_4d2998d95a3ee58c8a3198529b5572b7.pdf
2020-02-20
5
31
علم
فناوری
ترویج علم
سیاستگذاری
برنامه ریزی کلان
توسعه علمی
اکرم
قدیمی
ghadimi2005@gmail.com
1
هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
AUTHOR
الهه
حجازی
e_hejazi@yahoo.com
2
هیات علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
آل یاسین، احمد، (1392). 7 دهه برنامه ریزی توسعه در ایران، تهران: فصلنامه جامعه مهندسان مشاوران ایران(مهندس مشاور)، 59.
1
برزگر، علی (1371). نگاهی بر مفهوم سیاست علمی، مرکز سیاست علمی و پژوهشی، فصلنامه رهیافت، شماره3.
2
پایا، ع. (1385) .دانشگاه تفکر علمی، نوآوری و حیطه عمومی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
3
پایا، ع. (1387)."ترویج علم در جامعه، یک ارزیابی فلسفی" فصلنامه سیاست علم و فناوری، بهار، شماره یک.
4
پیوسته، صادق، (1398). سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری؛ ابعاد و پیامدهای اجتماعی، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال 11(2). صص 43-57.
5
حاجی حسینی، حجت اله، کریم یان، زهره(1398). فرایند سیاستگذاری و حکمرانی علم، فناوری و نوآوری، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال 11(2). صص 71-86
6
ساروخانی، باقر؛ ملک، حسن (1387). تحلیل جامعهشناختی نقش انجمنهای علمی در فرایند سیاستگذاری آموزشی و پژوهشی کشور، کنگره علوم انسانی.
7
سوزنچی کاشانی، ابراهیم، (1398). مرور تاریخچه مطالعات علم، فناوری و نوآوری و ضرورت ایفاء نقش دولت، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال 11(2). صص 1-16
8
غفرانی، محمد باقر، (1379). فرایند پیشنهادی سیاستگذاری علم و فناوری برای کشور ، تهران، فصلنامه رهیافت، ش 22 بهار و تابستان 1379
9
قاضی نوری، سید سروش.(1383). ارزیابی تکنولوژی ؛ ابزاری برای کمک به سیاستگذاری، انتشارات مرکز صنایع نوین، چاپ اول.
10
قانعی راد، محمد امین، (1379)، سیاست علم و تکنولوژی، فصلنامه رهیافت؛ سخن نخست، شماره 22.
11
قدیمی، ا.، نظیفکار، غ. (1389). بررسی وضعیت ترویج علم در جمهوری اسلامی ایران: از بایدها تا واقعیتها، رهیافت، ش 47، پاییز و زمستان 1389. صص 22-13.
12
قدیمی، ا. (1388). تدوین شاخصهای ترویج علم به منظور دستیابی به الگویی مناسب: تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
13
قدیمی، ا. (1388). طرح ممیزی صد موضوع مهم علمی ممیزی (ترویج علم)، تهران: انجمن ترویج علم ایران.
14
کرمی زاده، مسلم (1385). تبیین سیاستگذاری آموزشی در زمینه تربیت مدنی(با نگاهی به نظام آموزشی پس از انقلاب اسلامی)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
15
گامت، فیلیپ.(1375). سیاست علم و تکنولوژی؛ ترجمه حمید رضا متولی، فصلنامه رهیافت، ش12، صص96-102
16
نیاز آذری، کیومرث (1381)، رفتار و روابط انسانی در سازمانهای آموزشی هزاره سوم، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
17
واد، آتول،(1379) سیاست علم و تکنولوژی(فناوری)، مترجم فاضل لاریجانی، رهیافت شماره 18، بهار و تابستان 1377
18
یعقوبی، محمود، غفاری، محمد مهدی (1385). ساختار مفهومی سیاستگذاری علم و فناوری در حوزه مهندسی،
19
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، شماره 32، سال هشتم، صص 49- .21 وصالی، م.( 1386). رصد و مطالعه سیاستهای ملی ترویج علم موجود در کشورهای 8G، 8D، هند و چین، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
20
Communicating and Popularizing Science (1999), World Conference on Science, UNESCO, Budapest, 26 June-1 July 1999.
21
Cornelis,G. C. (1998). Is Popularization of Science Possible? In: Twentieth Congress of World Philosophy,Boston,Massachuetts, pp.10-15.
22
LI J(2005). "Study of Science Popularization in Modern Cities, Shanghai Institute of Science" November 3 , 2005.
23
Vincent, B.(2003). ‘A Geneology of the Increasing Gap between Science and the Public’, Public Understanding of Science: Discourse Studies, Volume: 5, Issue: 2, Publisher: Sage Publications, Pages: 265-279.
24
Compston,H. (2004). Handbook of public Policy in Europe, Palgrave Macmillan.
25
Ren, F. & Zhai, J. (2014). Communication and Popularization of Science and Technology in China. China Science and Technology Press and Springer- Verlag Berlin Heidelberg.
26
Popper, K. (1971). The open life and its Enemies, Volume 2, (Newjersy: Princeton, 1971), pp. 5-
27
Schall, V. (2000). Science Education and popularization of Science in the Biomedical Area: ItsRole foe future of Science and of Society, Mem Inst Oswaldo Cruz,Vo;.95,and Suppl.1:71-77.
28
Bronowski, J. (1956). Science and Human Values, (New York: Harper Toro books), P. 7..
29
Ross, D. G. (2004). The Social Role of Popularized Science, MA thesis, July 2004, Virginia polytechnic Institute and state university.
30
Current Science, Volume 65, Number 6, 25 September 1993.
31
UNCTAD: Training Course on StI Policies.(2017).Module 1: Innovation, Policy and Development Participant’s Handbook. Retrieved from https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/dtlstict2017d 12 en.pdf.
32
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد سیبرنتیک در مدیریت دانش در سازمان ها
امروز سازمانها دریافتهاند که هیچ سرمایهای بهاندازه دانش نمیتواند آنها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد.بنابراین بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان بهعنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایههای سازمان مورد توجه قرار گرفتهاند و مدیریت دانش بهعنوان ابزاری که میتواند دانش موجود را گردآوری و نظم و پویایی بخشند و در کلِ سازمان اشاعه دهد، اهمیت یافته است؛ اما آنچه مهم است، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری میان ابعاد دیگر و مدیریت دانش است. یکی از ابعاد مطرح شده در متون سیبرنتیک است. در این مقاله علاوه بر معرفی و تعریف سیبرنتیک و ویژگیهای آن و کاربرد آن در سازمانها، به دنبال کاربرد سیبرنتیک در مدیریت دانش هستیم. این مقاله پس از مروری بر مفاهیم مدیریت دانش، سیبرنتیک و ابعاد هر یک از آنها به کاربردهای علم سیبرنتیک در مدیریت دانش سازمانها میپردازد.
https://www.popscijournal.ir/article_107009_245f157442578872cccb9887ec8e10ad.pdf
2020-02-20
33
47
سیبرنتیک
مدیریت دانش
آنتروپی
ارتباط
کنترل
بازخورد
فاطمه
زندیان
zandian@modares.ac.ir
1
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
لیلا
جباری
le_jabbari@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
حسن
منطق
hassan.mantegh@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
الوانی، مهدی. (1379). تصمیمگیری و تعیین خط مشی دولتی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی سمت.
1
ایران نژاد، مهدی. (1382). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: نشر مدران.
2
اسماعیل پور، رضیه و فقیه نظام الدین. (1395). رویکرد سیبرنتیکی به نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 6(1)، 24-5.
3
برجی، سمانه (1397). نظریه سیبرنتیک در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی. قابل دسترسی در آدرس: https://www.slideshare.net/samanehborji/ss-85655863
4
داورپناه، محمدرضا (1395). سیبرنتیک: نظریه عمومی کنترل مکانیسمها در نظامهای مکانیکی و ادراکی. تهران: دبیزش.
5
رزاقی، افشین. (1381). نظریههای ارتباطات اجتماعی. تهران، پیکان.
6
زاهدی، شمس السادات (1390). رابطه سیبرنتیک و مدیریت دانش در سازمان. مطالعات مدیریت بهبود و تحول. ش 63. ص 1-25.
7
Beer, stanfford (1964). Cybernetics and management science. New York: john wity & sons Inc.
8
Bhatt G,D (2001) (Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologis, techniques, and peple) Joumal of Knowledg Management, Vol. 5, No. 1, p. 31-39.
9
Choi, Byounggu, simon K. Poon & Joseph G. Davis (2008) (Effects of knowledge management strategy on organizational performance: Acomplementaity theory-based approach) Omega, No. 36, p. 235- 251.
10
Gupta, N.D. & K. sharmak (2004) Craeting Knowledge – Based Organization (2rd ed), IDEA group publishing.
11
Hunte, L, p. Beaumont & M.Lee (2002) (knowledge Management practice in Scottish Law Firms) Human Resource Management Joumal, Vol 12, No. 2, p. 4-21.
12
Kluge, J. Woltram & T. Licht (2002), Knowledge Uplugged. The McKinsey & Company Global Survey on Knowledge Management, (3rded), Palarave: Houndsmills.
13
R.A (2001), Encyclopedio of Physical Science & Technology, (3rd ed), New York: Academic Press.
14
Nechansky, H. (2006) (The four Modes of coexisfence of goal – orientate systems) Emerald Group. Vol. 36, No. 2, p. 157-174.
15
Nechansky, H. (2008) (Elements of a cybernetic epistemology) Emerald Group, Vol. 37, No. 1, p. 83-93.
16
Novikov, D.A. (2016). Cybernetics: from past to future. Heidelberg: springer.
17
Paswan, Audhesh K, C. Michael wittmann (2009) (Knowledge Management, vol. 38, p. 173-180.
18
Sarnovsky, J. (2006) (modern rationalhty: A Cybernetes View) Emerald Group pulishing Limite, Vol. 35, No. 10, p. 70- 79.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روش های حمایتی از تولید علم و توسعه فناوری در حوزه های فنی و مهندسی
کشور ایران که دارای تمدنی کهن و قدیمی است و در قرون گذشته سرآمد تولید و عرضه علم در دنیا بوده ولی در حال حاضر فقط حدود یک درصد از علم جهانی را تولید می کند و در مقایسه با سایر کشورها در جایگاه رتبه دوازدهم تولید علم و هشتاد و نهم توسعه فناوری قرار دارد. تغییر و بهبود این موقعیت جهت اقتدار ملی کشور ضروری است و باید برنامه مدون و راهکاری عملی برای توسعه علمی کشور بویژه در زمینه علوم فنی و مهندسی داشته باشیم. تولیدکنندگان علم در ایران عمدتاً دانشجویان دکتری هستند که با انجام تحقیقات توسعه ای عرضه محور به این مهم اقدام می نماید. با توجه به اینکه تعداد این دانشجویان در سالهای اخیر رشد چشمگیری یافته ولی کیفیت تولید علم تنزل یافته است و از طرف دیگر هزینه های هنگفت تحصیلی و تحقیق و پژوهش بدون هدایت، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت در انجام پژوهشها کارایی مناسب را ندارند. در این مقاله ابتدا انواع تحقیقات و مجریان آنها در رشته های فنی و مهندسی شناسایی و معرفی می گردند. سپس وضعیت تولید علم و تولیدکنندگان علم در ایران بررسی شده و به ضرورت ساماندهی تولید علم در ایران پرداخته میشود.بعدحامیان مالی تحقیقات برای تولید علم و توسعه فناوری به همراه میزان اعتبارات مالی منظور شده در پنج کشور توسعه یافته بررسی و شناسائی شده و با مطالعات تطبیقی و بررسی عملکرد نهادهای بالا دستی سیاستگذار تولیدعلم و توسعه فناوری همچون کمیته نقشه جامع علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و حامیان مالی موجود تولید علم در کشور چون وزارت علوم تحقیقات و فناوری و حامیان توسعه فناوری همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حامیان موثر تر مالی در ایران بررسی، تعیین و پیشنهاد خواهد شد
https://www.popscijournal.ir/article_107019_4b9336879957b79ace4352eaeb54fca6.pdf
2020-02-20
49
83
تولید علم
توسعه فناوری
حامیان مالی از تحقیقات
علوم مهندسی عرضه محور
فناوری تقاضا محور
ناهید
شیخان
nsheikhan@aut.ac.ir
1
عضو هیات علمی مر کز بهره وری دانشگاه صنعتی امیر کبیر
AUTHOR
فیروز
بختیاری نژاد
baktiari@aut.ac.ir
2
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه مریلند در بالتیمور کانتی
AUTHOR
اسلامی، محمدرضا، توحیدی، ناصر، دارمارلانی، پرویز، حجازی، جلال، دانشی، غلامحسین، سهرابپور، سعید و .... (1380)، ضرورت انتشار مقاله علمی از پایاننامه برای فارغالتحصیلی دانشجوی دکتری،،فصلنامه آموزش مهندسی ایران، شماره 2، جلد 3، ص 64-57
1
اشرفی، مریم، عباسی، محمد، ( 1394) ، تدبیر دولتها در امر پژوهش، بررسی کشورهای منتخب (آلمان، سوئد، ژاپن، آمریکا، ترکیه و ایران) ، تهران،مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی،چاپ اول،جلد اول
2
بختیارینژاد، فیروز،(1397 )، گزارش فرصت مطالعاتی به شورای دانشگاه صنعتی امیرکبیر،دانشگاه صنعتی امیر کبیر ،ص11-98
3
بختیارینژاد، فیروز، شیخان، ناهید،( 1396)، هدایت رسالههای دکتری مهندسی در سهم جهانی ایران در تولید علم و در توسعه علم و فناوری کشور، پنجمین همایش بینالمللی آموزش مهندسی ایران با تأکید بر بینالمللسازی آموزش مهندسی، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
4
حسنزاده،محمد،1نور محمد علی،حمزه علی،نوروزی چاکلی،عبدالرضا،( 1388)، سنجش علم ،فناوری و نوآوری(مفاهیم و شاخص های بین المللی )، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،چاپ اول ،ص17
5
شیخان، ناهید، بختیاری نژاد، فیروز،( 1393 )، نقش شناسایی شاخصهای ارزیابی فناوری در توسعه آموزش های مهندسی،فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال شانزدهم، شماره 63، صص 38-25
6
عبادی، فرزانه،(1390 )، بررسی تجربیات کشورهای منتخب (اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن، چین، ترکیه) در زمینه ارتقاء نوآوری با تأکید بر صنایع کوچک، گروه پژوهشی صنایع تبدیلی و تکمیلی مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی، ص98
7
عباسی، مهدی،( 1395 ) 9، بررسی برنامه علم و فناوری در کشور چین،پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان،ص2
8
مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، (1396)، آینده دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی در جهان رقابتی با تأکید بر ساز و کارهای رتبهبندی، میزگرد آیندهپژوهشی آموزش عالی ایران، پنل شانزدهم، ص 19
9
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،( 1397 ) ، http://www.isti.ir
10
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(1396)،گزارش وضعیت رشد علمی و توسعه فناوری در حوزه پژوهش، بازیابی شده در تاریخ 14/2/99 ،خبرگزاری دانشجویان ایران"ایسنا"، http://www.isna.ir
11
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(1396) معاونت پژوهش و فناوری http://www.msrt.ir/fa
12
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،(1397) ، http://www.isti.ir
13
ORIGINAL_ARTICLE
داروی تلخ نظام آموزش و پژوهش کشور برای چرخش از مسیر نفت بنیان به مسیر دانش بنیان
هدف مطالعه، شناسایی و معرفی «نقطۀ آغازین» چرخش نظام آموزش و پژوهش کشور از مسیر تاریخی نامطلوب (تقلید سطحی و نفتبنیان از نوآوریهای جهان مدرن) به مسیر مطلوب (توسعه دانشبنیان) است. نظر به ابهامات و پیچیدگیهای نظری «چیستی نقطه شروع اصلاح فرد یا جامعهای که در یک مسیر تاریخی نامطلوب قرار گرفته است»، با استفاده از مطالعات کتابخانهای، به بررسی دیدگاه صاحبنظران عرصههای موفقیت، عرفان اسلامی و توسعه در مورد نقطه آغازین تبدیل شدن یک فرد یا جامعه ناموفق، گمراه و عقبمانده به یک فرد یا جامعه موفق، متعالی و توسعهیافته پرداخته شد. برخی صاحبنظران شناخته شده حیطههای موفقیت، عرفان اسلامی و توسعه به طور مشخص به این مهم پرداخته و نقطه آغازین متحول شدن یک فرد یا جامعه ناموفق و عقبمانده به یک فرد یا جامعه موفق و توسعهیافته را به ترتیب با استفاده از مفاهیم «نوشیدن داروی تلخ»، «توبه یا یَقَظَه» و «تغییر در روش فکر کردن» معرفی کردهاند که همگی آنها را میتوان توضیح یک تحول واحد از زوایای مختلف دانست: «پذیرش مسئولیت خود در رسیدن به وضع نامطلوب موجود». در آثار بسیاری از اندیشمندان دیگر نیز مطالبی وجود دارد که با این مفهوم همخوانی دارد. مطابق یافتهها، نظام آموزش و پژوهش کشور به منظور چرخش از مسیر تاریخی ناکارآمد و نفتبنیان به مسیر دانشبنیان باید در گام اول، داروی تلخ را بنوشد، یعنی اولا، باید وخامت اوضاع خود را قبول کند و ثانیا، مسئولیت خود در رسیدن به نقطه نامطلوب کنونی را بپذیرد. فقط «نوشیدن این داروی تلخ» است که میتواند آمادگی خروج از چرخۀ مزمن «تقلید کورکورانه و ناکارآمد از نوآوریهای جهان مدرن» را در ما ایجاد کند. در غیر اینصورت، چنانچه پیش از نوشیدن داروی تلخ مذکور به هر نوع اقدامات اصلاحی بپردازیم، باز هم «به گرد خویش میگردیم و همان جا که بودهایم میمانیم و چیزی که افزون میشود خستگی و ملال و افسردگی است».
https://www.popscijournal.ir/article_107011_654f26625e01695230bd87db583e756a.pdf
2020-02-20
85
114
ناکارآمدی آموزش عالی
توسعۀ دانش بنیان
وابستگی به مسیر تاریخی
مسیر تاریخیِ نفت بنیان
سیاست گذاری علم و فناوری
وحید
احسانی
v.ehsani.a@gmail.com
1
پژوهشگر مستقل فارغ التّحصیل دانشگاه بوعلی
AUTHOR
سیّد محمّد باقر
نجفی
najafi122@gmail.com
2
گروه علوم اقتصادی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
LEAD_AUTHOR
احسانی، وحید، اعظمی، موسی و نجفی، سیدمحمدباقر (1395). «توسعۀ دانشبنیان» یا «شِبهِدانش نفتبنیان»: مسئله این است، رهیافت، 26(4)، 45-61.
1
احسانی، وحید، اعظمی، موسی، نجفی، سیدمحمدباقر و سهیلی، فرامرز (1395الف). اثربخشی پژوهشهای علمیِ داخلی بر شاخصهای توسعۀ ایران، پژوهشنامۀ پردازش و مدیریت اطّلاعات، 32(2)، 319-347.
2
___ (1396الف). اثربخشی پژوهشهای فزآیندۀ ایران در گسترش مرزهای دانش، فصلنامۀ مطالعات مّی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27(2)، 140 – 123.
3
___ (1396ب). قابلیت اثرگذاری پژوهشهای علمیِ ایران بر اساس کیفیت بروندادهای آنها، پژوهشنامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات، 32(3)، 660- 631.
4
___ (1396ج). قابلیّت اثرگذاری پژوهشهای فزآیندۀ ایران بر توسعه کشور، پژوهشنامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات، 33(1)، 25-52.
5
___ (1395ب). اثربخشی رشد فزآیندۀ پژوهشهای ایران بر میزان اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای رانتی، سخنرانی در دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم، دانشگاه اصفهان، 7 و 8 بهمن.
6
احسانی، وحید و نجفی، سیدمحمدباقر (1396). «توسعۀ علم» با رویکردی «غیرعلمی» در ایران؛ مطالعۀ موردی: نظام پاداشدهی رسمی، اقتصاد و جامعه، 14(1)، 89 – 59.
7
استیگلیتز، جوزف (1396). سیاستگذاری عمومی مناسب برای یک اقتصاد دانشبنیان، (فرشاد مؤمنی و وحید احسانی، مترجم)، فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 7(2)، 235-209.
8
اشرف، احمد (1359). موانع تاریخی رشد سرمایهداری در ایران: دورۀ قاجاریه ، تهران: زمینه، چاپ اول.
9
جوادی آملی، عبدالله (1391). جلسه درس اخلاق (۱۱/۰۸/۱۳۹۱)، بازیابی شده در تاریخ 24 فروردین 1394، پایگاه اطّلاع رسانی اسراء،
10
http://javadi.esra.ir/1391-08-11
11
حائری، عبدالهادی (1387). نخستین رویاروییهای اندیشهگران ایران با دو رویۀ تمدن بورژوازی غرب. تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ پنجم.
12
خانیکی، هادی (1393). خانیکی: جامعۀ ایران با سطوح مختلفی از بحران و فساد اخلاقی مواجه است. بازیابی شده در تاریخ 30 اردیبهشت 1394، تارنمای شخصی هادی خانیکی،
13
http://www.khaniki.com/?p=316
14
خسروی، محمدامین، شریفاتی، محمدرضا و رحیمی، روحالله (1393). بررسی اثربخشی رشد علمی ایران و پویایی علمی اقتصادی. پژوهشهای اجتماعی اسلامی، 20(2): 102 – 79.
15
داوری اردکانی، رضا (1390). دربارۀ علم، تهران: هرمس، چاپ اوّل.
16
___ (1384). ما و راه دشوار تجدد، تهران: نشرساقی، چاپ اول.
17
___ (1396). وقتی تفکر رونق ندارد، راه ناهموار می شود. دیدار با اعضای انجمن اندیشه و قلم در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران. بازیابی شده در تاریخ 5 خرداد 1397، وب سایت رضا داوری اردکانی، http://rezadavari.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=667:2018-01-08-08-26-21&catid=41:2014-11-03-09-31-18&Itemid=18
18
سریعالقلم، محمود (1389). فرهنگ سیاسی ایران. تهران: نشر فروزان روز، چاپ اول.
19
شایگان، داریوش (1391). آسیا در برابر غرب. تهران: امیرکبیر، چاپ یازدهم.
20
شوماخر، ارنست فردریک (1389). کوچک زیباست: اقتصاد با ابعاد انسانی. (علی رامین، مترجم). تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما).
21
طباطبایی، سیدجواد (1384). دیباچهای بر نظریۀ انحطاط ایران. تهران: نشر نگاه معاصر. چاپ چهارم.
22
___ (1383). زوال اندیشۀ سیاسی در ایران؛ گفتار در مبانی نظری انحطاط ایران. تهران: انتشارات کویر. چاپ پنجم.
23
فتاحی، رحمتاللّه (1393). تقابل شاخصهای علمسنجی با شاخصهای توسعه اقتصادی/اجتماعی. [سخنرانی]. همایش ملّی سنجش علم: ارزشیابی و آسیبشناسی (بروندادهای علمی). دانشگاه اصفهان، 31 اردیبهشت و 1 خرداد.
24
فدایی، غلامرضا (1398). اولین فرافکن، ابلیس است. بازیابی شده در تاریخ 14 اردیبهشت 1398، صفحۀ اختصاصی دکتر غلامرضا فدایی در خبرآنلاین.
25
https://www.khabaronline.ir/news/1249902/
26
فراستخواه، مقصود (1395). ضرورت پایان دادن به روند کمیگرایی در دانشگاه. بازیابی شده در تاریخ 9 آذر 1396، تارنمای اطلاعات.
27
http://www.ettelaat.com/etiran/?p=251808
28
فکوهی، ناصر (1392). وضعیت علوم اجتماعی و انسانی در ایران اسفبار است!: گفت وگو با ناصر فکوهی. بازیابی شده در تاریخ 27 بهمن 1394، تارنمای انسانشناسی و فرهنگ.
29
http://anthropology.ir/article/21123.html
30
قانعیراد، محمدامین (1394). اختلاف نظر قانعیراد و منصوری دربارۀ دانشگاه. بازیابی شده در تاریخ 12 مرداد 1395، خبرگزاری مهر.
31
https://www.mehrnews.com/news/3011138/
32
کاتوزیان، محمّدعلیهمایون (1377). اقتصاد سیاسی ایران از مشروطیتی تا پایان سلسلۀ پهلوی. (محمدرضا نفیسی و کامبیز عزیزی، مترجم). تهران: نشر مرکز. چاپ ششم.
33
کاوی، استفان (1393). هفت عادت مردمان مؤثر. (گیتی خوشدل، مترجم). تهران: نشر پیکان. چاپ سیزدهم.
34
گلشنی، مهدی (1393). تب مقاله نویسی آفت است. سرآمد، شماره 9 (اسفند 93): 77 - 72.
35
مخبردزفولی، محمدرضا (1391). دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی: سرعت علم در ایران بالاست، نگرانیم که کشورهای دیگر عقب بمانند. بازیابی شده در تاریخ 6 مهر 1395، تارنمای عصر ایران. http://www.asriran.com/fa/news/223337
36
مرادی، محمدعلی (1389). شرایط حصول علم در ایران: درسگفتاری در باب شرایط امکان یا امتناع علوم در ایران. بازیابی شده در تاریخ 30 شهریور 1394، تارنمای محمدعلی مرادی (فلسفه). http://www.phalsafe.com/detail/45
37
مصباح یزدی، محمدتقی (1390). در جستجوی عرفان اسلامی. تدوین: محمدمهدی نادری قمی. قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
38
معصومی همدانی، حسین (1382). پیشرفت علمی و توسعه علمی. مجموعه مقالات همایش سیاستها و مدیریت برنامههای رشد و توسعه در ایران. تهران. موسسه عالی آموزشوپژوهش مدیریت و برنامهریزی: 237-252.
39
ملکوتی، سیدکاظم، ناصریپور، مسعود و نعمتیِانارکی، لیلا (1397). نقد یا نقض گذشتۀ پژوهشی کشور. رهیافت. 28(2): 35-21.
40
ملکی، علی (1390). گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانشبنیان و تحلیل نقش سیاستهای علم، فناوری و صنعت: مشخصات اقتصادهای نفتی. سیاستنامۀ علم و فناوری (نامۀ سیاست علم و فناوری). 1(1): 60-43.
41
ملکیان، مصطفی (1381). تأثیرات اجتماعی فهم نادرست از دین. بازتاب اندیشه. شمارۀ 29: 20 – 7.
42
منصوری، رضا (1394). اختلاف نظر قانعیراد و منصوری دربارۀ دانشگاه. بازیابی شده در تاریخ 12 مرداد 1395، خبرگزاری مهر،
43
https://www.mehrnews.com/news/3011138/
44
___ (1397). ترویج دانش یا ترویج علم؟ بازیابی شده در تاریخ 23 خرداد 1398، وبگاه رضا منصوری،
45
https://rmansouri.ir/
46
___ (1383). شناخت عوامل رشد پژوهش و نه موانع آن: یک چرخش بینش. رهیافت، 32(1): 36-29.
47
___ (1390). عزم ملی برای توسعه علم در ایران وجود ندارد. بازیابی شده در تاریخ 26 تیر 1394، قدس آنلاین،
48
http://www.qudsonline.ir/news/28856/
49
___ (1389). معماری علم در ایران. تهران: نشر دیبایه.
50
مؤمنی، فرشاد (1395). نقد و بررسی برنامه ششم توسعه توسط فرشاد مومنی و شهلا کاظمی پور. سخنرانی در یکصدوپنجمین نشست تخصصی ماهانه بنیاد باران در محل مرکز همایش های بین المللی رایزن. 6 آذرماه 1395. بازیابی شده در تاریخ 20 تیر 1396، تارنمای بنیاد باران.
51
http://www.bonyadbaran.com/news
52
مؤمنی، فرشاد و نقش تبریزی، بهرام (1394). اقتصاد ایران در دوران دولت ملی. تهران: نشرنهادگرا.
53
نورث، داگلاس سیسیل (1377). نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی. (محمّد رضا معینی، مترجم)، تهران: انتشارات سازمان برنامه و بودجه، چاپ اول.
54
___ (1379). ساختار و دگرگونی در تاریخ اقتصادی. (غلامرضا آزاد (ارمکی)، مترجم)، تهران: نشرنی، چاپ اول.
55
هراری، یووال نوح (1397). انسان خردمند؛ تاریخ مختصر بشر. (نیک گرگین، مترجم)، تهران: فرهنگ نشر نو، چاپ دوازدهم.
56
وکیلی، هادی و هادیان رستانی، الهه (1387). مراحل سیر و سلوک عرفانی از منظر امام خمینی (س). پژوهشنامۀ متین، 10(4): 148 – 127.
57
ویلیامسون، الیور ای (1381). اقتصاد نهادگرایی جدید: دستاوردهای گذشته و نگاهی به فرارو. (محمود متوسلی، مترجم)، فصلنامۀ برنامه و بودجه، 7(1): 3-41.
58
Mahdavy, H. (1970). The patterns and problems of economic development in rentier states: the case of Iran, in Cook, M.A., Studies in the Economic History of the Middle, London: Oxford University Press: 428-467.
59
Margolis, S. and Liebowitz, SJ. (1998). Path dependence, New Palgrave Dictionary of Economics and Law, London: Palgrave MacMillan.
60
Martin, R. and Sunley, P. (2006). Path dependence and the evolution of the economic landscape. Journal of Economic Geography, 6(4): 395-438.
61
North, D.C. (1993). Five propositions about institutional change. Economics Working Paper Archive at WUSTL.
62
ORIGINAL_ARTICLE
موسیقی طبیعت و انسان
مقاله حاضر به تشریح چیستی، چگونگی و اهمیت موسیقی طبیعت میپردازد و رابطۀ آنرا با چگونگی حالات و مشخصات فرهنگی، اجتماعی و سلامتی انسان ترسیم مینماید. این پژوهش به کنکاش رابطه موسیقی طبیعت با محیطزیست، جانداران (موجودات زنده)، فرهنگ، آرامش انسان، کودکان، معماری و انواع لوازم موسیقی میپردازد. اگر این واژهها را کنار هم قرار دهیم، انسجام در آنها صوتی ایجاد میکند که مفهومش تداعی احساسی خوش رنگ، از موسیقی و طبیعت است. این مقاله با بررسی مطالعات و برخی از چالشهای دنیای مدرن که انسان امروزی با آن درگیر است، بیان میدارد که بعد فردی و اجتماعی انسان میتواند در کنار هم، به گونهای موسیقی طبیعت را دریافت کند که گویی نقشی رنگین از احساسات، بر گستره فرشی از دامان سبز طبیعت دارد. از طرف دیگر، اساس گرایش به سمت موسیقی طبیعت جهت رشد حواس مغزی، تقویت انسجام و انعطاف برای سازگاری، ایجاد تفاهم، و همچنین بهینهسازی اوقات فرحبخش و نشاطانگیز است که به سلامت و تجدید نیرو کمک کرده، بر قوت درک و دقت افزوده، و باعث تلطیف روح و ایجاد حس لذتبخش خواهد شد. با این وجود، برای ایجاد چنین پیوند محکمی، نیاز به نوعی خودشناسی و احساسی سرشار از حس آرامش برانگیخته از دل طبیعت است. در واقع، لازمه این گردهمایی، درک و پذیرش موسیقی است که ساخته و پرداخته خود طبیعت باشد. یافتههای این مقاله کمک میکند که به آرامش طبیعت پیببریم و برای کاهش تعارضات اجتماعی، شنیدن، حس کردن و لمس موسیقی طبیعت را نسخهپیچی میکند، زیرا زندگی بدون موسیقی طبیعت، اشتباه تکرارشوندهای بیش نیست.
https://www.popscijournal.ir/article_107012_c3ca0846eaeff83dec35fb3f85df595c.pdf
2020-02-20
115
140
تعارضات اجتماعی
لوازم موسیقی
معماری
حیاتوحش
آرامش اجتماعی
نگین
خاتونی
neginkhatooni1377@gmail.com
1
دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
مهدی
کلاهی
mahdikolahi@um.ac.ir
2
دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
ابراهیم پور، مجید و ساجدی راد، طاهره. (1396). اثربخشی موسیقی درمانی بر تقویت حافظه شنیداری کودکان دیرآموز. سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی و جامعه شناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، 7-1.
1
اسپنانی، هادی. (1390). پژوهشی در موسیقی و اثرات آن. بازیابی شده در تاریخ 03/02/1399 از https://www.shia-news.com/0006ps
2
امین الشریعه، سحر وهاشمیان نژاد، فریده. (1396). بررسی اثر بخشی کاربرد موسیقی مبتنی بر روش دالکروز و ارف در بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان دارای اختلال خواندن. مطالعات ناتوانی، 7(59): 7-1.
3
امینی لاری، لیلا و محمودی، خیرالله. (1388). پرندگان و موسقی. پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، (1): 14-1.
4
احمدی، میلاد؛ بنازاده دردشتی، مهرناز و کریم زاده، فریبا. (1392). اثرات ضد پرخاشگری موسیقی درمانی در مدل حیوانی اسکیزوفرنی. علوم و اعصاب شفا خاتم. 2،(1): 55-51.
5
آدینه فر، عاطفه؛ ستاری ساربانقلی، حسن و دستخوان، رسول. (1393). موسیقی و تاثیرآن برمعماری. اولین همایش ملی معماری، عمران و محیط زیست شهری، 16-1.
6
باوندیان، علیرضا. (1382). جلوههایی ازهنر وتمدن اسلامی. تهران: نشر ضریح آفتاب.
7
بهرامی، سیروان؛ زندی، نادر و حجت، علی. (1396). زبان مشترک موسیقی و معماری. کنفرانس بین المللی مطالعات نوین در زمینه عمران، معماری و شهرسازی با رویکرد ایرانی اسلامی.20-1.
8
بهزاد اول، محبوبه.(1396). تاثیر موسیقی برکودکان در ردههای مختلف سنی. بازیابی شده در 10 اسفند 1398.
9
https://goo.gl/N4pRH5
10
توکلی، فرناز؛ حسینی، سیدابراهیم؛ مختاری، مختار؛ وحدتی، اکبر؛ رزمی، نعمت الله و وصال، محمود (1392). نقش موسیقی و در جلوههای پاداش دهنده مرفین در موش با استفاده از روش ترجیح مکان شرطی، 33(7): 8-1.
11
جاودانی، امیر.(1386). موسیقی در اندیشه تئودورآدرنو، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. رادیو، (39): 35-31.
12
جیبران، خلیل جبران. (1381). نغمهها و موسیقی. حیدرشجاعی، تهران: دادار، چاپ اول.
13
حسنی، سعدی. (1363). تاریخ موسیقی. تهران: صفی علی شاه، چاپ دوم، جلد1.
14
حسینی، مریم و صنایعیان،هانیه. (1394). تاثیر موسیقی بر زیبایی شناسی فضای معماری. اولین کنفرانس بین المللی انسان، معماری، مهندسی عمران و شهر.9-1.
15
حیدری، ژینو. (1395). طبیعت و موسیقی. ماهنامه چیا، (12). بازیابی شده در تاریخ 02/08/1395، http://fa.chya.ir/?p=119198
16
حیدری، محمد و شهبازی، سارا. (1392). بررسی تاثیر آوای قرآن و موسیقی بدون کلام بر اضطراب بیماران کاندید آندوسکوپی. دانش و سلامتی، 8، (2): 70-68.
17
خبیری، محمد مهدی و ملکی، سعید. (1395). بررسی شیوههای ارتقاء سلامت روانی شهروندان با بهره گیری از موسیقی و طبیعت و با تاکید بر توسعه پایدار فضاهای شهری. اولین همایش بین المللی انسانی، معماری، مهندسی عمران و شهر.6-1.
18
دهلوی، حسین. (1387). آوایی ازستیغ کوه تابلندای هنر معماری. تهران: فضا، چاپ سوم.
19
ذکرگو، امیرحسین. (1387). سیر هنر در تاریخ. تهران: مطبوعات مدرسه، چاپ ششم.
20
راهگانی، روح انگیز. (1376). تاریخ موسیقی جهان.تهران: پیشرو، چاپ اول.
21
رضوانینژاد، پگاه و شاهچراغی، آزاده. (1397). بررسی چگونگی تاثیرفضای موسیقی برخلق اثرمعماری با توجه به فرایند ذهنی هنرمند و همبستگی حواس وادراک انسانی.کنفرانس بین المللی عمران، معماری و شهرسازی ایران معاصر، تهران، 14-1.
22
رفیعیان، زهرا؛ آذربرزین، مهرداد و صفاری فرد، سیامک (1388).تعیین تاثیر موسیقی درمانی بر میزان اضطراب، درد، تهوع و علایم حیاتی بیماران تحت جراحی سزارین در بیمارستان دکتر علی شریعتی. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،19،(1):38-33.
23
زاده محمدی، علی (1388). کاربرد موسیقی درمانی. تهران. اسرار دانش.
24
زندباف، حسن (1392). تاریخ و فرهنگ موسیقی جهان. تهران: سوره مهر، چاپ دوم، جلد1.
25
زیبا کلام مفرد، فاطمه؛ حسینی، افضل السادات و آسوده، علی (1393). تحلیل و بررسی موسیقی از منظر تئودورآدورنو و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت. ارزش شناسی در آموزش،1، (2): 30-7.
26
سالم، سودابه (1393). نقش موسیقی در تقویت هوش. بازیابی شده در10 اسفند 1397. https://www.ihoosh.ir/article/116
27
ستاری ساربانقلی، حسن و شاهد، مه لقا (1391). برررسی وجوه تشابه مفاهیم و موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 5(9):110-97.
28
ستایشگر، مهدی (1374). واژه نامه موسیقی ایران زمین. تهران: اطلاعات، چاپ دوم ،جلد سوم.
29
سراج، حسام الدین (1390). از گذر گل تا دل. تهران: نیستان، چاپ اول، جلد اول.
30
شاهچراغی، آزاده (1382). جهان بدون مرز، فضای بدون مرز. معماری و شهرسازی، 62-59.
31
شبان، مرضیه؛ رسول زاده، نسرین؛ مهران، عباس و مراد علیزاده، فرناز (1385). تاثیر دو روش غیر دارویی(آرام سازی پیشرونده عضلانی و موسیقی درمانی) بر میزان درد بیماران سرطانی. حیات،12، (3):72-63.
32
شیبانی تذرجی، فاطمه؛ پاکدامن، شهلا؛ دادخواه، اصغر و حسن زاده توکلی، محمدرضا (1389). تاثیر موسیقی درمانی بر میزان افسردگی و احساس تنهایی سالمندان. سالمندی ایران، 5، (2): 60-54.
33
صباغ، فاطمه و جلیلیان، مجیر (1396). بازنمود مفاهیم و ساختار موسیقی بختیاری در معماری سنتی. کنفرانس بینالمللی عمران، معماری و شهر سازی ایران معاصر، 9-1.
34
طاهرخانی، محمدرضا؛ طاهرخانی، سمیرا و طاهرخانی، زهرا (1396). اکتشافی در موسیقی دوران نوسنگی. چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، 25-1.
35
طاهری، نعمیه؛ شجاعی، معصومه؛ کوشان، محسن؛ سید احمدی، محمد؛ کیوانفر، فهمیه؛ جلالی، شهین و غفرانی، محسن (1391). اثر موسیقی بر ویژگیهای خلقی و دقت پرتاپ بازیکنان بسکتبال. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار،19، (2): 189-181.
36
غلامی دامسکی، مهدی (1393). ارتباط میان معماری و موسیقی. اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم. 12-1.
37
فرزانه، علی اکبر (1396). تاثیر مدارس طبیعت در نهادینگی فرهنگ زیست گرایی جامع بشری. کنفرانس بین المللی مطالعات نوین در عمران، معماری و شهرسازی با رویکرد ایرانی اسلامی. 15-1.
38
فرش چین، سروش (1394). رابطه اکوسیستم و موسیقی. گزارش کارشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. 35-1.
39
فرهادی، علی و حق گو، محمد عرفان (1396). نوشته فیزیک1 موسیقی. بازیابی شده در 10 اسفند 1398، http://heliofizx.ir/blog/page/2/..
40
فریدونی، لیلا و پورند، الهه (1396). تاثیر موسیقی درمانی درکاهش و درمان آثارتحصیلی و رفتاری اختلالات یادگیری دانش آموزان. سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی جامعه شناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، 572-569.
41
کاظمزاده، مریم و رضاخانی، ژیلا (1397). بررسی تاثیر استفاده توام ازفضای باز و بسته مدارس برای ارتقاء آموزش درمقاطع ابتدایی. همایش بین المللی معماری، مهندسی عمران و توسعه شهری معاصر، 14-1.
42
کیانپور، عمر؛ اعتمادی، احمد؛ دوست آبادی، شیوا و حاجی حسنی، مهرداد (1391). بررسی اثربخشی و مقایسه موسیقی درمانی برمبنای موسیقی ایرانی و شناخت درمانی روی کنترل خشم نوجوانان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 3(10): 117-135.
43
مجیدی، علی (1383). تاثیر قرآن بر میزان استرس در بیماران قبل از آنژیوگرافی. دانشگاه علوم پزشکی، 13(49): 61-67.
44
مستغنی، علیرضا (1384). خودیابی انسان در بستر فضا، فصلنامه آبادی، 15(48)، 93-90.
45
ملاح، حسینعلی (1387). سیری درفضای معماری و موسیقی و آشنایی با کتاب موسیقی معماری. تهران: فضا، چاپ سوم.
46
مومنی، مهرداد (1396). نگاهی به پیدایش اصول و کاربردهای موسیقی درمانی. ماهنامه هنر موسیقی، 154: 73-61.
47
وهابی، یدالله سیاوش (1381). تاثیر روشهای موسیقی درمانی و تن آرامی بر اضطراب بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه قلبی. روانپزشکی و روانشناسی بالینی،8، (3): 82-75.
48
ویسی،هادی و زرندیان، اردوان (1391). ارزیابی سطح آگاهی و دانش شهروندان از محیط زیست. آموزش محیط زیست و توسعه پایدار،1، (1)، 42-35.
49
هاشمی، زهرا؛ آقایزدانفر، عباس و جهانبخش، حیدر (1393). به کارگیری روانشناسی محیط و موسیقی درمانی معماری ایرانی-اسلامی در جهت تسریع بهبود بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه. نهمین سمپوزیسم پیشرفتهای علوم تکنولوژی، مشهد، 12-1.
50
هاشمی، سیما و ذاکری مقدم، معصومه (1391). بررسی مقایسه ای تاثیر آرام سازی عضلانی و موسیقی درمانی بر سطح اضطراب بیماران در انتظار کا ترتیسم قلبی. پرستاری قلب و عروق،1(4): 30-22.
51
یاسمی، ساناز و دراج، پریسا (1396). تعامل معماری و موسیقی راهکاری برای طراحی خانه موسیقی. کنفرانس بین المللی عمران، معماری و شهرسازی ایران معاصر، 8-1.
52
یاقوتی، سیمین وکاظمی، مهروش (1393). واکاوی تاثیر موسیقی با هویت ایرانی بر باغ ایرانی با رویکرد شفابخشی. نهمین سمپوزیسم پیشرفتهای علوم و تکنولوژی، 10-1.
53
-Adorno, T. W. & Gillespie, S. (1993). Music, language, and composition. The Musical Quarterly, 77(3), 401-414.
54
-Almerud, S. & Petersson, K. (2003). Music therapy—a Complementary Treatment for Mechanically Ventilated Intensive Care Patients. Intensive and Critical Care Nursing, 19(1), 21-30.
55
-American Psychiatric Association. (1980). American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual. Washington (DC): American Psychiatric Association.(p.489-499).
56
-Antoniades, A. C. (1990). Poetics of Architecture: theory of design (Vol. 150). New York: Van Nostrand Reinhold.
57
-Armstrong, E. A. (1963). A study of bird song. London: Oxford University Press.
58
-Atema, J. (2000). Old Bone Flutes: Tracing the Origins of Human Music. BioMusic Symposium, AAAS Annual Meeting.
59
-Attar, F., al-Din Attar, F., & al-Din ʻAtṭạr, F. (1984). The Conference of the birds. Penguin UK.
60
-Baptista, L. F. & Gaunt, S. L. (1997). Social interaction and vocal development in birds. Snowdon, C. T. & Hausberger, M. (Eds.). (1997). Social influences on vocal development. Cambridge University Press. Baptista, L. F., Bell, D. A., & Trail, P. W. (1992). Song learning and production in the white-crowned sparrow: parallels with sexual imprinting. Netherlands Journal of Zoology, 43(1), 17-33.
61
-Baptista, L. F. & Keister, R. (2000). Why Bird Song Is Sometimes Like Music, BioMusic Symposium. In AAAS Annual Meeting (pp. 1-13).
62
-Bernatzky, G; Bernatzky, P; Hesse, H. P; Staffen, W & Ladurner, G. (2004). Stimulating music increases motor Coordination in patients afflicted with Morbus Parkinson. Neuroscience letters, 361(1-3), 4-8.
63
-Bolanos, P. A. (2007). The Critical role of art: Adorno between utopia and dystopia. Kritike: An On-line Journal in Philosophy, 1(1), 25-31.
64
-Chlan, L. (1998). Effectiveness of a music therapy intervention on relaxation and anxiety for patients receiving ventilatory assistance. Heart & Lung: The Journal of Acute and Critical Care, 27(3), 169-176.
65
-Choi, B. C. (2008). Awareness of music therapy practices and factors influencing specific theoretical approaches. Journal of music therapy, 45(1), 93-109.
66
-Costa, A; Montalbano, L. M; Orlando, A; Ingoglia, C; Linea, C; Giunta, M & DAmico, G. (2010). Music for colonoscopy: A single-blind randomized controlled trial. Digestive and Liver Disease, 42(12), 871-876.
67
-Eaton, L. G; Doherty, K. L & Widrick, R. M. (2007). A review of research and methods used to establish art therapy as an effective treatment method for traumatized children. The Arts in Psychotherapy, 34(3), 256-262.
68
-Gray, P. M; Krause, B; Atema, J; Payne, R; Krumhansl, C & Baptista, L. (2001). The music of nature and the nature of music. Science, 291(5501), 1-13.
69
-Grutter, J. K. (1987). Asthetik der Architektur Grundlagen der Architektur-Wahrnehmung.
70
-Hall, J. (2001). Illustrated Dictionary of Symbols in Eastern and Western Art (Icon Editions). Translated by Roghayeh Behzadi, Contemporary Culture, Tehran
71
-Hamilton, A. (2007). Aesthetics and music. Bloomsbury Press.
72
-How, A. (2017). Critical theory. Macmillan International Higher Education.
73
-Kim, K. B; Lee, M. H & Sok, S. R. (2006). The effect of music therapy on anxiety and depression in patients undergoing hemodialysis. Journal of Korean Academy of Nursing, 36(2), 321-329.
74
-Kimmel, J. R. (1999). Ecotourismas environmental learning.The Journal of Environmental Education, 30(2):40-44.
75
- Kolb, K. (2009). Flying Leaves: Between Berlioz and Wagner. 19th-Century Music, 33(1), 25-61.
76
- Krause, B. (2000). The Niche Hypothesis: How Animals Taught Us to Dance and Sing, BioMusic Symposium. In AAAS Annual Meeting (p.1-13).
77
-Krumhansl, C. L; Louhivuori, J; Toiviainen, P; Jarvinen, T & Eerola, T. (1999). Melodic expectation in Finnish spiritual folk hymns: Convergence of statistical, behavioral, and computational approaches. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 17(2), 151-195.
78
-LaMontagne, L. L. (1984). Three coping strategies used by school-age children. Pediatric nursing, 10(1), 8-25.
79
-Loewy, J., Stewart, K., Dassler, A. M., Telsey, A., & Homel, P. (2013). The effects of music therapy on vital signs, feeding, and sleep in premature infants. Pediatrics, 131(5), 902-918.
80
- Wade-Matthews, M., & Thompson, W. (2011). The encyclopedia of music: Musical instruments and the art of music-making. Lorenz Books, 512pp.
81
-McKelvie, P & Low, J. (2002). Listening to Mozart does not improve children's spatial ability: Final curtains for the Mozart effect. British journal of developmental psychology, 20(2), 241-258.
82
-Newman, J; Rosenbach, J. H; Burns, K. L; Latimer, B. C; Matocha, H. R & Vogt, E. R. (1995). An experimental test of the Mozart effect: Does listening to his music improve spatial ability?. Perceptual and Motor Skills, 81(3_suppl), 1379-1387.
83
- Storr, A. (1994). Nietzsche and Music. In Philosophy, Psychology and Psychiatry, Cambridge University Press, 37, 213-229.
84
-Nilsson, U. (2008). The anxiety‐and pain‐reducing effects of music interventions: a systematic review. AORN journal, 87(4), 780-807.
85
-Noad, M. J., Cato, D. H., Bryden, M. M., Jenner, M. N., & Jenner, K. C. S. (2000). Cultural revolution in whale songs. Nature, 408(6812), 537-537.
86
-Paddison, M. (2004). Authenticity and failure in Adorno's aesthetics of music. Cambridge University Press.
87
-Pallasmaa, J. (2012). The eyes of the skin: architecture and the senses. John Wiley & Sons.
88
-Payne, R. (2000). Whale Songs: Musicality or Mantra? BioMusic Symposium. In AAAS Annual Meeting (pp.1-13).
89
-Peters, J. S. (1987). Music therapy: An introduction. Charles C Thomas, Publisher.
90
-Razani, A. (1963). Poetry and Music by the instrument and vocal in literature. Ministry of Culture, the General office writing Press. Tehran.
91
-Richard, N. S; Toukhsati, S. R & Field, S. E. (2005). The effect of music on cognitive performance: Insight from neurobiological and animal studies. Behavioral and Cognitive Neuroscience Reviews, 4(4), 235-261.
92
-Schweppenhauser, G. (2009). Theodor W. Adorno: an introduction. Duke University Press.
93
-Wallin, N. L; Merker, B & Brown, S. (Eds.). (2001). The origins of music. MIT press.
94
-Wilber, D. N. (2009). Iranian Garden & Its Pavilion, Scientific & Cultural Publications. Tehran.
95
-Xenakis, I & Kanach, S. (1976). Musique, architecture (Vol. 11). Tournai: Casterman.
96
-Zabel, G. (1989). Adorno on music: a reconsideration. The Musical Times, 130(1754), 198-201.
97
-Zuidervaart, L. (1991). Adorno's Aesthetic Theory. Cambridge: MIT Press
98
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر تنوع فرهنگی بر پیچیدگی اقتصادی و پیچیدگی صادرات
تنوع فرهنگی، عمری به درازای پیدایش آگاهی در انسان دارد. فرهنگ قبل از انسان وجود نداشته و پدیدهای است که بشر بر طبیعت افزوده و حاصل خلاقیت انسان و محصول تعامل انسان با طبیعت و فناوری است. آگاهی به وجود فرهنگ، پدیدهای است که با پپدایش ضرورت نگاه عینی انسان به فرهنگ شکل گرفت. پیش از آن، فرهنگ پدیدهای بود درونی که فرد قادر نبود خود را از آن جدا سازد و از فاصله بدان بنگرد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تنوع فرهنگی بر پیچیدگی اقتصادی و پیچیدگی صادرات میباشد. روش پژوهش حاضر بر اساس اهداف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها کتابخانه ای، و پژوهش از نوع علمی- مروری می باشد. نتایج نشان دادند که تنوع فرهنگی میتواند بر میزان پیچیدگی صادرات اثر بگذارد. به عبارتی دیگر، تنوع فرهنگی به افزایش تعداد کارآفرینان درگیر در فرآیند کشف هزینه کمک میکند که چشماندازهای نوآوری را افزایش دهند و از این طریق فناوری اقتصاد را به سمت جلو و افزایش پیچیدگی صادرات را نیز افزایش میدهد. علاوه بر این، تنوع فرهنگی همچنین میتواند میزان رشد صادرات را از طریق بهبود توانایی اقتصادی در جهت نزدیک شدن به مرز فناوری آن افزایش دهد.
https://www.popscijournal.ir/article_107018_94c1d1cdf99746fbd07f7891547a34a9.pdf
2020-02-20
141
167
تنوع فرهنگی
پیچیدگی صادرات
پیچیدگی اقتصادی
هومن
شبابی
hooman-shababi@rahedanesh.ac.ir
1
عضو هیات علمی گروه مدیریت/ موسسه آموش عالی غیر انتفاعی- غیر دولتی راه دانش ابل
AUTHOR
احمد
جعفری صمیمی
jafarisa@rahedanesh.ac.ir
2
عضو هیات علمی گروه اقتصاد نظری دانشکده علوم اقتصادی و اداری/ دانشگاه مازندران
AUTHOR
فاطمه
رضایی دونچالی
r.donechali@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازرگانی بین الملل/ موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی- غیر دولتی راه دانش بابل
AUTHOR
احمدیان، محمد مهدی، آقاجانی، حسنعلی، شیرخدایی، میثم و طهرانچیان، امیرمنصور. (1397). پیچیدگی اقتصادی، رویکردی نوین برای سنجش تجاری سازی تولیدات علمیو فناورانه. کتابداری و اطلاع رسانی. سال بیست و یکم. شماره 4. صص 124-161.
1
تقوی، مهدی و سالاری، یوسف. (1395). پیچیدگی صادرات غیر نفتی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی (مطالعه موردی کشورهای درحال توسعه با تاکید بر ایران). اقتصاد مالی. دوره 10، شماره 36. صص 14-1.
2
رزقی،هادی و عمرانی، محمد حسین. (1392). راهکارهای توسعه ی صادرات کالاهای فرهنگی درعصر جهانی شدن. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی. دوره 4. شماره 11. صص 72-41.
3
رستگار، ف. شعبانی، ح. (1395). تأثیر ابعاد تنوع فرهنگهافستد بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی با میانجیگری ادراک مشتری از شرکت. مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 1، صص 123-105.
4
رنجبریان، بهرام؛ قلی زاده شغل آباد، رسول. (1388). قوم گرایی در مصرف و رابطه آن با میهن پرستی و گرایشات جهان وطنی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان ، مدیریت بازرگانی،دوره 1، شماره3، صص 87-106.
5
سلیمیفر، مصطفی. (1394). بررسی تأثیر شاخص پیچیدگی اقتصادی بر رشد اقتصادی در 42 کشور برتر در تولید علم. اقتصاد و توسعه منطقهای، سال دوم، دوره جدید شمارة 10. صص 90-60.
6
صالحی، سیدرضا، کاووسی، اسماعیل، تقدسی، پوران دخت. (1395). بررسی عوامل موثر در صادرات کالاهای فرهنگی در ایران و ارایه راهبردهای مدیریتی. مدیریت فرهنگی. دوره 4. شماره 9. صص 93-73.
7
متقی، سمیرا. (1394). تأثیر عوامل اقتصادی بر مهاجرت در ایران؛ تأکید بر شاخصهای درآمد و بیکاری، سیاستهای راهبردی و کلان، دوره سوم، شماره یازدهم، صص 63-74.
8
محمودیان، اصغر، نجارزاده، رضا و یاوری، کاظم. (1396). بررسی تأثیر عوامل اقتصاد کلان بر شدت اشتغال رشد اقتصادی در ایران. مجله اقتصادی، شمارههای 3 و 4، صفحات 52-27.
9
مشبکی، م، خادمی، م. (1391). واکاوی رابطه فرهنگ ملی و اثربخشی انتقال فناوری: تبیین نقش فرهنگ سازمانی. پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 1، شماره 21، صص 110-90.
10
نوروزی، بیتا و حسنپور کارسالاری، یوسف. (1397). تأثیر توانمندیهای مولد در پیچیدگی صادرات غیرنفتی مطالعة موردی کشورهای درحالتوسعه، اقتصاد و تجارت نوین، دوره سیزدهم، شماره 1، 167-187.
11
Chenery, H. B. (1979). Structural change and development policy (No. 04; HD82, C4.).
12
Erkan, B. and Yildirimci, E., 2015. Economic Complexity and Export Competitiveness: The Case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, pp.524-533.
13
Fan, Z., Anwar, S., & Huang, S. (2018). Cultural diversity and export sophistication. International Review of Economics & Finance, 58, 508-522.
14
Feder, G. (1983). On exports and economic growth. Journal of development economics, 12(1-2), 59-73.
15
Ferreira, G. F., & Harrison, R. W. (2012). From coffee beans to microchips: Export diversification and economic growth in Costa Rica. Journal of Agricultural and Applied Economics, 44(4), 517-531. Hidalgo, C. A., Klinger, B., Barabási, A. L., & Hausmann, R. (2007). The product space conditions the development of nations. Science, 317(5837), 482-487.
16
Gao, J., & Zhou, T. (2018). Quantifying China’s regional economic complexity. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 492, 1591-1603.
17
Ghosh, A. R., & Ostry, J. D. (1994). Export instability and the external balance in developing countries. Staff Papers, 41(2), 214-235.
18
Goi, C. L. (1970). Factors influence development of e-banking in Malaysia. The Journal of Internet Banking and Commerce, 11(2), 1-21.
19
Hausmann, R., Hidalgo, C. A., Bustos, S., Coscia, M., Simoes, A., & Yildirim, M. A. (2014). The atlas of economic complexity: Mapping paths to prosperity. Mit Press.
20
Heyns, M., & Rothmann, S. (2015). Dimensionality of trust: An analysis of the relations between propensity, trustworthiness and trust. SA Journal of Industrial Psychology, 41(1), 01-12.
21
Mainela, T., Puhakka, V., & Servais, P. (2015). Boundary crossing for international opportunities. Journal of International Entrepreneurship, 13(3), 173-185.
22
Pappas, N. (2019). The complexity of consumer experience formulation in the sharing economy. International Journal of Hospitality Management, 77, 415-424.
23
Wilhelms, M. P., Merfeld, K., & Henkel, S. (2017). Yours, mine, and ours: A user-centric analysis of opportunities and challenges in peer-to-peer asset sharing. Business Horizons, 60(6), 771-781.
24