ORIGINAL_ARTICLE
عوامل و موانع اندیشه ورزی از منظر قرآن
یکی از مهمترین ابزارهای آدمی در مسیر هدایت و تشخیص حق و باطل، عقل و اندیشه است. این پژوهش در ابتدا به تبیین جایگاه اندیشه از نگاه قرآن میپردازد و در ادامه موانع و عوامل اندیشهورزی بیان میگردد. تحقیق حاضر به این سؤالات پاسخ میدهد که در نگاه قرآن، اندیشه از چه جایگاهی برخوردار است؟ و از منظر قرآن اسباب تقویت و یا تضعیف اندیشه کدامند؟ و این نتایج حاصل میشود که قرآن به تفکر و اندیشهای تأ کید میورزد که در راستای تقرب به خداوند باشد و آنرا از معیارهای ارزش و کرامت آدمی در پیشگاه خداوند معرفی مینماید به گونهای که ترک تعقل و عدم اندیشه را موجبات سقوط به مرتبۀ حیوانیت میداند. برخی ویژگیهای فردی و یا شرایط محیطی همچون گناهان، تقلید کورکورانه، هوی پرستی، شتابزدگی، شبهات و امور لغو حجاب دیدۀ جان میشوند و انسان را از تشخیص حقایق و سلوک در صراط مستقیم باز میدارند و عواملی همچون ایمان، تقوی، معجزات و سیر در تاریخ نیز آدمی را در این زمینه یاری میرسانند.
https://www.popscijournal.ir/article_93325_9d22aff44f753bc937baab9637f1fbee.pdf
2013-02-19
7
18
اندیشه
بصیرت
تفکر
تعقل
ایمان
مریم
ایمانی خوشخو
imani@tmu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
لیلا
علی خانی
alikhani_leila@ymail.com
2
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
AUTHOR
ابن عاشور، محمدبن طاهر(1420ق). التحریر و التنویر، بیروت: موسسة التاریخابن منظور، محمد بن مکرم(1414ق). لسان العرب، بیروت: دارصادر، چاپ سوم.آلوسی، محمود(1415ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: علی عبدالباری عطیه، بیروت: دارالکتب العلمیه، چاپ اول.آمدی، عبدالواحد(1366). تصنیف غررالحکم و دررالکلم، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول.الحرانی، ابن شعبه(1404ق). تحف العقول عن آل الرسول(ص)، قم: جامعه مدرسین، چاپ دوم.الراغب الاصفهانی، حسین بن محمد(1412ق). مفردات الفاظ القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودی، دمشق: دارالعلم.تا). النوادر للراوندی، قم: دارالکتاب، چاپ اول.راوندی، سید فضل الله(بیالزمخشری، محمود(1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دارالکتاب العربی، چاپ سوم.سید بن قطب(1412ق). فی ظلال القرآن، بیروت:دارالشروق، چاپ هفدهم.الصدوق، محمد بن علی(1378ق). عیون اخبار الرضا، تهران: نشر جهان، چاپ اول.طباطبایی، محمدحسین(1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزه علمیه، چاپ پنجم.طبرسی، فضل بن حسن(1372). مجمع البیان فی علوم القرآن، تهران: انتشارات ناصرخسرو، چاپ سوم.تا). التبیان فی تفسیر القرآن تحقیق، احمد قصیر عاملی، بیروت: داراحیاء التراث العربی.طوسی، محمد بن حسن(بیفخرالدین رازی، محمد بن عمر(1420ق). مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم.فیض کاشانی،ملامحسن(1417ق). المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، قم: مؤسسه انتشارات اسلامی جامعه مدرسین، چاپ چهارم.القرطبی، محمد بن احمد(1364). الجامع لاحکام القرآن، تهران: انتشارات ناصرخسرو، چاپ اول.قریشی، علی ا کبر(1371). قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ ششم.الکلینی، محمد بن یعقوب(1362). الکافی، تهران: نشر الاسلامیه.المجلسی، محمدباقر(1362). بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمۀ الاطهار، تهران: نشر اسلامیه.محدث النوری، میرزا حسین(1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: انتشارات موسسۀ آل البیت(ع).مصطفوی، حسن(1360). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.مغنیه، محمدجواد(1424ق). الکاشف، تهران: دارالکتب الاسلامیۀ، چاپ اول.نا.تا). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، بیمقری فیومی، احمد بن محمد بن علی (بیمکارم شیرازی، ناصر(1386). پیام قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ نهم.--(1414ق). نهج البلاغه، قم: نشر هجرت، چاپ اول.
1
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کارایی عملکرد نظام تعلیم و تربیت با استفاده از مدل برنامه ریزی ریاضی (ایران و کشورهای منطقه)
در این مقاله به بررسی و ارزیابی کارایی کشورهای منتخب در زمینه تعلیم و تربیت با استفاده از روش برنامهریزی خطی پرداخته شده است. بدینمنظور و با توجه به آنکه در ارزیابی کارایی عمدتاً از دو روش پارامتری و ناپارامتری استفاده میشود، با بهرهگیری از روش ناپارامتری که بر پایه روشهای برنامهریزی ریاضی و به طور اخص روش تحلیل پوششی دادهها استوار است، کشور ایران و کشورهای منطقه را به لحاظ کارایی نظام تعلیم و تربیت طبقهبندی و رتبهبندی نمودهایم. شایان ذکر است که مزیت عمده روش تحلیل پوششی دادهها3 نسبت به سایر روشهای موجود برای اندازهگیری کارایی، این است که میتوان به وسیله آن کارایی واحدهایی را که دارای چند ورودی و چند خروجی )غیر قابل تبدیل به هم( میباشند، ارزیابی نمود.در مقاله حاضر، با توجه به ورودیها و خروجیهای نظام تعلیم و تربیت در 18 کشور منتخب و در طی سال 2010، به ارزیابی کارایی آنها با دو فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس و بازدهی متغیر نسبت به مقیاس پرداخته شده است .نتایج نشان میدهد که با فرض اول؛ کشورهای ایران، قزاقستان، کویت، لبنان، عربستان سعودی، سوریه، ترکیه و ازبکستان در میان کشورهای گرجستان، آذربایجان، اردن، قرقیزستان، عمان، پاکستان، تاجیکستان، امارات، ترکمنستان و یمن از بیشترین کارایی برخوردار بوده و متوسط کارایی تحت این فرض 3/85 درصد میباشد. با در نظر داشتن فرض دوم؛ کشورهای پاکستان، تاجیکستان و امارات نیز به جمع کشورهای کارا میپیوندند که متوسط کارایی تحت این فرض 2/92 درصد میباشد. در نهایت با توجه به الگو بودن کشور ازبکستان بر اساس یافتههای این تحقیق میتوان گفت که کشورهای ناکارا به ویژه ایران به منظور افزایش کارایی میبایستی کشور ازبکستان را الگوی خود قرار دهند .
https://www.popscijournal.ir/article_93326_d8f9b89df093bc08733715ae5d9f9fd6.pdf
2013-02-19
19
27
نظام تعلیم و تربیت
کارایی
برنامهریزی ریاضی
مجتبی
کریمی
karimimo@ripi.ir
1
کارشناس ارشد واحد تجاری سازی و فروش فناوری پژوهشگاه صنعت نفت
AUTHOR
جواد
رضائی
rezaea@yahoo.com
2
کارشناس ارشد اقتصاد، عضو هئیت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
AUTHOR
های بازرگانی.وری، تهران: انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشای بر تجزیه و تحلیل کارایی و بهرهابراهیمی مهر، محمدرضا (1389). مقدمههای آب و فاضلاب شهری با استفاده ازرضائی، جواد، حسن محمدزاده، مرجان فقیه نصیری و علیرضا گرشاسبی (1389). ارزیابی کارایی شرکتها، مجله تحقیقات منابع آب، انجمن علمی آب، دوره دوم، سال 6، شماره 17.روش تحلیل پوششی دادهها،رضائی، جواد، باستانی، علیرضا (1383). ارزیابی کارایی مقطع متوسطه در مناطق آموزش و پرورش استان تهران به روش تحلیل پوششی دادهتهران: اولین همایش اقتصاد آموزش و پرورش.انداز مصوب جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی.سند چشمریزی کشور.های کلی مصوب برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ایران، تهران: سازمان مدیریت و برنامه(1383). سیاست����حسینی، شمس الدین، ا کبر چهار محالی بیغش، (1384). اقتصاد دانش و شکاف توسعه در ایران، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 1،تابستان، صص55-82.میریام، وبستر (1362). فرهنگ دانشگاهی جدید وبستر، تهران: انتشارات ارغوان.Banker, R.D. A. Charnes and W.W.Cooper)1984(. ”Some Models For Estimating Technical Scale Efficiencies in Envelopment Analy-sis“ Management Science. No9, Vol.30, pp.1078-1092Farrell, M,)1957(. ”The Measurement of Productive Efficiency“, Journal of the Royal Statistics Society, SeriesA , no.3,Vol.120 , pp.253-281.Foray, D. )2004(. Economics of Knowledge, Massachusetts Institute of Technology.Schmidt, P.and R.C. Sickles )1984(.“ Production Frontiers and Panel Data“, Journal of Business and Economics Statistics , pp. 367-374.http://www.worldbank.org/data
1
ORIGINAL_ARTICLE
نقش کتابخانه های دیجیتالی در ترویج علم
ترویج علم موجب توسعه علم و دست یافتن قشرهای مختلف جامعه به اطلاعات و دانش میشود که نتیجه آن رفاه و زندگی بهتر برای افراد جامعه خواهد بود. کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی که مخزن اطلاعات محسوب میشوند تأثیر قابل توجهی در ترویج علم دارند. امروزه وجود فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانهها، به گستردگی اشتراک و تبادل اطلاعات علمی میان افراد جامعه کمک میکنند. در این میان کتابخانههای دیجیتالی به دلیل سهولت و گستردگی دسترس پذیری اطلاعات مناسبی که از نظر زمانی و مکانی برای افراد مختلف جامعه اطلاعاتی فراهم میآورند، نقش ویژه و مهمی در ترویج علم و همکاریهای علمی افراد جامعه با یکدیگر ایفا میکنند. کتابخانههای دیجیتالی با امکاناتی که ارائه میدهند زمینه مساعدی را برای چرخه علم در جامعه که امروزه مهمتر از تولید علم تلقی میشود ایجاد میکنند و این امر تأثیر بسزایی در ترویج علم دارد. هدف این مقاله شناسایی اهداف، مزایا و معایب کتابخانههای دیجیتالی بهعنوان شکل نوینی از خدمات کتابخانهای و اطلاع رسانی و امکان پذیری آن در راستای ترویج علم میباشد.روش تحقیق توصیفی و در جمعآوری اطلاعات از شیوه کتابخانهای و سایتهای اینترنتی استفاده شده است. بر اساس مطالعات انجام شده میتوان نتیجه گرفت که کتابخانههای دیجیتال با توجه به مزایایی که در دسترسی به اطلاعات ایجاد میکنند بستری مناسب برای ترویج علم هستند
https://www.popscijournal.ir/article_93327_2cd87133bfa20ec4514dd40b2c959692.pdf
2013-02-19
29
42
ترویج علم
کتابخانه دیجیتال
فناوریهای نوین اطلاع رسانی
مراکز اطلاع رسانی
فرحناز
فتح اله زاده
ketabdark@gmail.com
1
عضو هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی )کتابداری و اطلاع رسانی( دانشگاه پیام نور مرکز خوی
AUTHOR
هادی
رمضانی
ramazani_hadi@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی )کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
منابعای از اطلاعات و ارتباطات، تهران: کتابدار.آذرنگ، عبدالحسین (1387). شمهاستیلو، فردریک(1381). راهنمای ایجاد کتابخانه مجازی، ترجمه علیپور حافظی، مهدی، نوروزی، یعقوب، فرهودی، مژگان، تهران: قو..پایا، علی(1378). ترویج علم در جامعه: یک ارزیابی فلسفی، فصلنامه سیاست علم و فناوری. سال اول، شماره 1. صص 25- 38تابش، یحیی(20/ 10/ 1379). ترویج علم، علم برای همه. روزنامه انتخاب.حری، عباس(1385). اطلاع رسانی: نظام ها و فرایندها، تهران: کتابدار.دیباچه(1386). نشریه داخلی انجمن ترویج علم ایران.سال 4، شماره 12. ص 1.داورپناه، محمدرضا، آرمیده، معصومه(1384). اطلاعات و جامعه، تهران: دبیزش.رضایی شریف آبادی، سعید، زهرا شاملو، (1387). ترویج علم: چشم اندازها، فرصت ها، چالش ها: مجموعه مقالات دومین همایش سراسریاتحادیه انجمن های علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی ایران (ادکا)14 و15 اسفند ماه 1387، تهران: کتابدار.های دیجیتال: مبادله اطلاعات، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).علیپور حافظی، مهدی(1390). کتابخانه11/ 1389، تهران: شیرازه./های دیجیتالی. بازیابی شده در تاریخ 14غفاری، سعید، امید علی پور، (1387). کتابخانهافزار. تهران:نرم ها، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کامپیوترمهدیان، کاوه (1379). طراحی کتابخانه رقمی دانشگاه امیرکبیر مبتنی بر عاملدانشگاه صنعتی امیرکبیر.ها. تهران: کتابدار.ها : استانداردها و پروتکلنبوی، فاطمه، رحمت الله فتاحی، نسترن تجدد، (1386). فناوری اطلاعات، ارتباطات و شبکه.نوروزی، یعقوب، مهدی علیپور حافظی، (1380). کتابخانه های دیجیتالی، فصلنامه کتاب، زمستان، ص 102رسانی: گزیدهرسانی. ترجمه علی رادباوه، ، در مبانی، تاریخچه و فلسفه علم اطلاعیورلند، بیرگر(1381). مدارک، نهادهای نگهدارنده و علم اطلاعکوشش علیرضا بهمن آبادی، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.مقالات بهArms, William Y. )2000 (. Digital Library. USA: MIT Press.Barker, Philip )1996 (. Electronic libraries of the future. Encyclopedia of Library and Information Science. Vol. 59. pp.119-152.Borgman, C.L )2000(. Digital Libraries and the Continuum of Scholarly Communication. Journal of Documentation. No.4. Vol. 56,pp.412-430.Bush, Vannevar) 1945(. As we may think. Atlantik Monthly. NO.1, Vol. 176, pp.103-124.Cleveland, Gary)2005(. Digita libraries: definitions, issues and challenges. Accessed)10Feb2012(. IFLA. Available at: http//www.ifla.org/VI/ op/ udtop8 /udtop8.htm.Nageswara, K. and Babu, K. H. )2001 (. Role of Librarian in Internet and World Wide Web environment. Information Science, No. 1,Vol. 4. p. 133.Waters, Donald. J )1998(. What are Digital Libraries? Accessed )15 May 2011(. Available at: http//www.clir.org/pubs/issues/is-sues04.html
1
ORIGINAL_ARTICLE
شبکه های اطلاع رسانی(کتابخانه ای) و کارکردهای آن
امروزه دستیابی سریع و آسان به اطلاعات و منابع اطلاعاتی، یکی از عناصر مهم توسعه و پیشرفت هر نظام اطلاعاتی به شمار میرود .در این میان ایجاد و استفاده از شبکه اطلاعرسانی موجب برقراری ارتباط فعال در بین کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی و نیز باعث ارتقای کیفی و کمی سطح خدمات اطلاعرسانی خواهد شد.در این مقاله، نیز ضمن تعریف مفهوم شبکه و زمینههای پیدایش آن، برخی از اهداف، امتیازات و موانع ایجاد شبکه مورد توجه قرار گرفته و در ادام ه، اصلیترین و مهمترین کارکردها، وظایف و خدمات شبکه اطلاعرسانی )خدمات سازماندهی مواد، امانت بین کتابخانهای، مجموعهسازی، مرجع، اطلاعرسانی، مشاوره، تحقیق و توسعه( بیان گردیده است. در پایان نیز انتظار میرود کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، برای همگامی با تغییرات و تداوم نقش رهبری در تهیه، بازیابی و اشاعه اطلاعات، و نیز به حداقل رساندن هزینههای زائد، تسریع در امور و بهبود خدمات، زمینه ایجاد و توسعه شبکه اطلاعرسانی را فراهم نموده و امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی خود را افزایش دهند.
https://www.popscijournal.ir/article_93329_362388fcb9fd7fc30704916b8a3ed782.pdf
2013-02-19
43
49
اطلاعات
شبکه
اطلاع رسانی
سمیه
ملک پور
1
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
عاصفه
عاصمی
2
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
منابع1 ) آذرنگ، ع. (1371). اطلاعات و ارتباطات، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.2 ) ابراهیمی، مهدی. (1379). اینترنت، تهران: نشر کتابدار.ترین ابزار انتقال اطلاعات با تاکید بر روی دیسک فشرده نوری، فصلنامه اطلاع-رسانی، دوره یازدهم،ها یکی از مهم3 ) تقوی، م. (1375). شبکهشماره 3.های تابعه،ها و مرا کز اسناد صنعت آب و برق و شرکترسانی میان کتابخانهای اطلاعسنجی ایجاد شبکه رایانه4) حاجی زمان، ف. (1381). امکاننامه دکتری، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.پایاننامه کارشناسیهای صنعت ملی نفت ایران در استان تهران، پایانرسانی برای کتابخانهسنجی ایجاد شبکه اطلاع5) دخایی، ف. (1380). امکانارشد، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.المللی اینترنت، فصلنامه کتاب، دوره پنجم، شماره 3 و 4.های بین6) شیری، ع. (1373). آشنایی با شبکهای، تهران: سمت.های همکاری بین کتابخانه7) نشاط، نرگس. (1379). نظام
1
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با پیشرفت بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه اول دبیرستان شهر تهران
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در نمونهای به حجم 897 دانشآموز پایه اول دبیرستان شهر تهران که با روش خوشهای تصادفی انتخاب شدهاند، است. روش پژوهش همبستگی و بویژه مدلیابی معادلات ساختاری است .ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته 87 سوالی است. جهت تحلیل دادهها از تکنیکهای تحلیل ماتریسهای کواریانس با نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج بیانگر آنند که:متغیر سرمایه اجتماعی و ابعاد سهگانه آن دارای اثر مستقیم مثبت بر پیشرفت تحصیلی هستند. شاخصهای ششگانه سرمایه اجتماعی دارای اثر مستقیم مثبت بر پیشرفت تحصیلی هستند.متغیرهای کیفیت، ساختار و اندازه شبکه به واسطه سرمایه اجتماعی دارای دارای اثرغیرمستقیم ومثبت بر پیشرفت تحصیلی هستند شاخص های ششگانه سرمایه اجتماعی به واسطه ابعاد و متغیر سرمایه اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی اثر غیرمستقیم و مثبت دارند.
https://www.popscijournal.ir/article_93333_0af726ae46e31282348aaf385f90a029.pdf
2013-02-19
51
66
سرمایه اجتماعی
پیشرفت تحصیلی
مدل یابی معادلات ساختاری
روح الله
استاک
roholastack@yahoo.com
1
1 کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور رباط کریم
AUTHOR
منابع.ها. فصلنامه مطالعات مدیریت. 33 و 34الوانی، مهدی و سیدنقوی(1383). سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریهکردگان ایرانی: بررسی رابطه آموزش عالی و سرمایه اجتماعی در ایران، فصلنامهذا کر صالحی، غلامرضا(1387). پارادوکس سرمایه اجتماعی تحصیل.آموزش مهندسی ایران، شماره 40، سال 10 صص25-51پور، فرامرز (1385). آناتومی جامعه، تهران، انتشارات شرکت سهامی انتشار، چاپ چهارم.رفیع
1
سال سوم • شماره سوم پاییز و زمستان 139166های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده بر موفقیت تحصیلی و شغلی فرزندان. پایان نامه کارشناسیسمیعی، زهره(1382). بررسی تاثیر سرمایهارشد جامعه شناسی دانشگاه الزهرا.شار ع پور، محمود (1384). سرمایه اجتماعی و آموزش و پرورش، مجموعه مقالات علوم تربیتی به مناسبت نکوداشت دکنر کاردان. تهران:انتشاراتسمت.Anne-Marie Núñez )2009(. Modeling the Effects of Diversity Experiences and Multiple Capitals on Latina/o College Students’ Aca-demic Self-Confidence. Journal of Hispanic Higher Education, Vol. 8, No. 2, 179-196Baum F and Ziersch A )2003( .Social capital. J of Epidemiology, Community Health. 57; 320-323.Chou, Yuan K. )2003(, Three Simple Models of Social Capital and Economic Growth,
2
ORIGINAL_ARTICLE
مرزهای جدید در دیپلماسی علم
علم منبعی از قدرت است که جوزف نای از آن تحت عنوان «قدرت نرم» یاد میکند. در چند دهه اخیر با ورود علم به حوزه دیپلماسی مفهوم جدیدی با نام « دیپلماسی علم» در روابط بینالملل پا به عرصه گذاشته است.دیپلماسی علم درصدد تقویت همزیستی میان منافع و انگیزههای سیاست خارجی با جوامع علمی است. در دیپلماسی علم برای پشتیبانی از اهداف سیاسی، شبکهها، کانالهای ارتباطاتی، مکانیسمهایی به شرح ذیل پیشنهاد میگردد:آ گاهسازی سیاستگذاران از ارزشهای علم برای پیشبرد اهداف سیاسیگنجاندن آموزشهای مربوط به سیاستهای علمی در دورههای آموزشی به کارکنان وزارت خارجه و سایر دست اندرکاران سیاست خارجیدخیل ساختن اندیشمندان در تصمیم گیریهای استراتژیکبرقراری ارتباط سازنده و مستمر میان دیپلماتها و دانشمندانترغیب ارکان علمی مستقل برای آشناسازی وزارت خارجه با سیاستهای علمی.
https://www.popscijournal.ir/article_93335_9641a0e8341cf52a79d87c48fec4b4e4.pdf
2013-02-19
67
71
علم
دیپلماسی
سیاست
قدرت نرم
غزاله
نظیف کار
gh.nazif@gmail.com
1
دکتری روابط بین الملل
AUTHOR
##منابع ندارد##
1
ORIGINAL_ARTICLE
علم تریبولوژی
این مقاله به بررسی علم تریبولوژی و خسارات ناشی از سایش مواد و همچنین مواد مورد استفاده برای غلبه بر مشکلات تریبولوژیکی میپردازد. سایش و اصطکاک میان قطعات مشکلی جدی و اجتنابناپذیر است و سالیانه باعث خسارات هنگفتی در صنایع و سازههای مختلف میشود. با بهکارگیری علم تریبولوژی میتوان از خسارات ناشی از سایش به طرق مختلف جلوگیری کرد.
https://www.popscijournal.ir/article_93336_155c05f1c09a9d0a9320f3dd74f9d069.pdf
2013-02-19
73
77
سایش
تریبولوژی
اصطکاک
تخریب
فلز
سرامیک
پلیمر
حمیدرضا
باقری
1
دانشجوی کارشناسی ارشد خوردگی و حفاظت از مواد، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
حمیدرضا
مسیحا
2
دانشجوی کارشناسی ارشد خوردگی و حفاظت از مواد، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
مرتضی
قیطانی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد خوردگی و حفاظت از مواد، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمود علی اف
خضرایی
khazraei@modares.ac.ir
4
نویسنده مسوول، استادیار خوردگی و حفاظت از مواد، پل گیشا، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی، بخش مهندسی مواد، گروه خوردگی و حفاظت از مواد
AUTHOR
علیرضا
صبور روح اقدم
5
دانشیار خوردگی و حفاظت از مواد، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
تقی
شهرابی فراهانی
6
استاد خوردگی و حفاظت از مواد، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
Affatato, S. and M. Spinelli, et al. )2008(. ”Tribology and total hip joint replacement: Current concepts in mechanical simulation.“Medical Engineering & Physics, 30)10(: 1305-1317.Briscoe, B. J. )1998(. ”Isolated contact stress deformations of polymers: the basis for interpreting polymer tribology.“ Tribology In-ternational , 31)13(: 121-126.Donnet, C. )1998(. ”Recent progress on the tribology of doped diamond-like and carbon alloy coatings: a review.“ Surface and Coat-ings Technology, 100.-101)0(: 180-186.Enomoto, Y. )1995(. ”Ceramic tribology in Japan.“ Tribology International, 28)1(: 1-6.Grill, A. )1997(. ”Tribology of diamondlike carbon and related materials: an updated review.“ Surface and Coatings Technology, 94.-95)0(: 507-513.Khurshudov, A. and R. J. Waltman )2001(. ”Tribology challenges of modern magnetic hard disk drives.“ Wear 251)112(: 1124-1132.Kimura, Y. )1997(. ”Maintenance tribology: its significance and activity in Japan.“ Wear 207)12(: 63-66.Neale, ”Twenty-five years of tribology - M. J. )1995(. A review of progress.“ Tribology International ,28)1(: 17-18.Priest ”Automobile engine tribology - , M. and C. M. Taylor )2000(. approaching the surface.“ Wear 241)2(: 193-203.Racolta, P. M. )1995(. ”Nuclear methods for tribology.“ Applied Radiation and Isotopes, 46)67(: 663-672.Sahoo, P. and S. K. Das )2011(. ”Tribology of electroless nickel coatings - A review.“ Materials & Design, 32)4(: 1760-1775.Savenko, V. I. and E. D. Shchukin )1996(. ”New applications of the Rehbinder effect in tribology. A review.“ Wear 194)12(: 86-94.Stuart, B. H. )1997(. ”The application of Fourier transform Raman spectroscopy to polymer tribology.“ Spectrochimica Acta Part A:Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 53)1(: 111-118.Stuart, B. H. )1998(. ”The application of Raman spectroscopy to the tribology of polymers.“ Tribology International, 31)11(: 687-693.Sullivan, J. L. )1996(. ”The tribology of flexible magnetic recording media.“ Journal of Magnetism and Magnetic Materials, 155)13(:312-317.”The tribology of flexible magnetic recording media- the influence of J. L. Sullivan )1998(. wear on signal performance“, TribologyInternational, 31)8(: 457-464.Tichy, J. A. and D. M. Meyer )2000(. ”Review of solid mechanics in tribology.“ International Journal of Solids and Structures, 37)12(:391-400.Tung, S. C. and M. L. McMillan )2004(. ”Automotive tribology overview of current advances and challenges for the future.“ TribologyInternational, 37)7(: 517-536.
1