ORIGINAL_ARTICLE
نقش متقابل ریاضی و فرهنگ
وجود آثار تاریخی، صنایع دستی به جا مانده از نیاکان، بررسی زندگی بزرگان و اندیشمندان عرصه پزشکی، نجوم، کشاورزی، ساختمانسازی، فیزیک، ریاضیات و ... را میتوان گواه بر توسعه دانش در زمان گذشته ایران دانست. دانشی که شواهد آن را میتوان در هنر اصیل ایران زمین یعنی فرش نیز به وضوح مشاهده کرد. تار و پودی که هنرمندان شایسته ایرانی با اصول هنری و ادغام آن با ریاضیات جایگاه علمی ایرانیان را توسعه بخشیدند تا بار دیگر جایگاه ایرانیان را چه در هنر و چه در دانش ریاضی ارتقا بخشند. بنابراین بر آن شدیم تا فرهنگ باستانی خود که به خصوص در ریاضیات سرآمد عالم بود را به عرصه علم بیاوریم و خودنمایی آن را در ریاضیات به نمایش بگذاریم. بنابراین یکی از جلوههای ریاضیات، هنر و فرهنگ را انتخاب کردیم تا در لابهلای آن ریاضیات را برای دانشآموزان خود شیرینتر و دلچسبتر کنیم. این شیرینی میتواند اهداف کلی آموزش که همان ارتقا، بسط و گسترش ریاضیات است را توسعه بخشد و به دانشآموزان کمک کند تا ریاضیات را با نگاهی متفاوتتر از اینکه ریاضیات درس سخت و سنگینی است ببینند. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر چند گذشتگان ما تحصیلات دانشگاهی و رسمی نداشتند اما کاربرد ریاضی در فعالیتهای روزانه آنها جالب و در نوع خود بینظیر است. بنابراین، آموزش و حتی معرفی این فعالیتها، علاوه بر ایجاد علاقه و انگیزش در دانشآموزان، میتواند بر فرایند یاددهی و یادگیری آنها تأثیر بهسزایی داشته باشد.
https://www.popscijournal.ir/article_88159_33cfb18447b793ec75b1b241f16c2da8.pdf
2016-08-22
7
21
فرهنگ
ریاضیات
ریاضیات قومی
مدلسازی
مدلسازی قومی
موزه
افسانه
مرادعلیزاده
afsanemoradalizade@yahoo.com
1
کارشناس ارشد آموزش ریاضی و معلم خانه ریاضیات کرمان
AUTHOR
ابوالفضل
رفیعپور
drfaiepour@gmail.com
2
دانشیاردانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
ادواردز، س. (1368). قالی ایرانی (ترجمه مهین دخت صبا). تهران. ایران. چاپ فرهنگسرا. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1949)
1
رفیعپور، ا. (1391). ارتباط آموزش ریاضی و تربیت شهروندی. مجموعه مقالات به مناسبت بزرگداشت مقام علمی دانشمند فرهیخته استاد دکتر مهدی رجبعلیپور. تهران: چاپ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران. (صص75-84).
2
مرکز اسناد و مدرک علمی، وزارت آموزش و پرورش. (1391). سندبرنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: مؤلف.
3
فرشهای ایرانی (2/9/1392). روزنامه اعتماد، شماره 2832،ص 16.
4
Barton, B. (2008). Cultural and Social Aspects of Mathematics Education: Responding to Bishop’s Challenge.In P. Clarkson, N and Presmeg (Eds.), In Critical issues in mathematics education. (Pp. 121-134). Springer US.
5
Bier, C. (2000). Choices and Constraints: Pattern Formation in Oriental Carpets. Forma (15), Pp. 127-132.
6
Bishop, A. J. (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. 19(2), Pp. 179–191.
7
Bonotto, C. (2007). How to replace word problems with activities of realistic mathematical modelling. In W. Blum, P. L. Galbraith, H. Henn and M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education, the 14th ICMI study (Pp. 185-192). Springer Us.
8
Clements, M. A., and Ellerton, N. F. (1996). Mathematics education research: past, present and future. Unescd principal regional office for Asia and the Pacific.
9
D’Ambrosio, U. (2001). Ethnomathematics link between traditions and modernity. Rotterdam/ Taipei. Sense Publishers.
10
D’Ambrosio, U. (2010). Abstract. Journal of Mathematical Modelling and Application (3), Pp. 1-1.
11
D’Ambrosio, U, and Paulo, S. (2001). General remarks on ethnomathematics. ZDM 33 (3), Pp. 67-69.
12
Francois. K., and Kerkhove. B. V. (2010). Ethnomathematics and the philosophy of mathematics (Education). In Benediktlowe, Thomasmuller (Eds.). Phimsamp. Philosophy of Mathematics: Sociological Aspects and Mathematical Practice. College publications, London.Texts in philosophy 11; (Pp. 121-154).
13
Jurdak, M., and Shahin, I. (1999). An Ethnographic study of the computational strategies of a group of young street vendors in Beirut. Educational studies in mathematics (40). Pp 155–172.
14
Keitel, CH., and Vithal, R. (2008). Mathematical power as political power – the politics of mathematics. In P. Clarkson and N. Presmeg (Eds.), In Critical issues in mathematics education. (Pp. 167-188). Springer US.
15
Masingila, J. (1994). Mathematics practice in carpet laying. Anthropology and Education Quarterly (25), 430-462.
16
Matang, R. (2002). The role of ethnomathematics in mathematics education in Papua New Guinea: implications for mathematics curriculum. Journal of Educational Studies 24 (1). Pp. 27-37.
17
Millroy, W. L. (1992). An ethnographic study of the mathematics of a group of carpenters [monograph 5]. Reston, va: national council of teachers of mathematics.
18
National research council (1989). Everybody counts. Washington, dc: national academy press.
19
NCTM (1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, VA: national council of teachers of mathematics.
20
Niss, M., Blum, W., and Galbrith, P. (2007). Introdoction. In W. Blum, P.L. Galbrith, H, Henn and M. Niss, (Eds); Modelling and applications in mathematics education: ICMI study 14, (Pp. 3-32). New York: Springer.
21
Orey, D, C. and Rosa, M. (2004). Ethnomathematics and the teaching and learning mathematics from a multicultural perspective. In F. Favilli (Eds). Ethnomathematics and Mathematics Education. Proceedings of the 10th International Congress of Mathematics Education. (pp. 139-148). Copenhagen: Pisa.
22
Pierce, R., and Stacy, K. (2006). Enhancing the Image of Mathematics by Association with Simple Pleasures from Real World Contexts. ZDM 38(3), Pp. 214-225.
23
Rosa, M., and Ory, D. C. (2013). Ethnomodelling as a methodology for ethnomathemathics. G. A Stillman et al. (Eds.). Teaching Mathemathecal Modelling: Connecting to Research and Practics, International perspective on the teaching and learning of mathemathcal modelling. (Pp. 77-88).
24
Rosa, M., and Orey, D. C. (2011). Ethnomathematics: the cultural aspects of mathematics. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 4(2). Pp. 54-32.
25
Rosa, M., and Orey, D. C. (2007). Cultural assertions and challenges towards pedagogical action of an ethnomathematics program. For the Learning of Mathematics 27(1), Pp. 10-16.
26
Rosa, M., and Orey, D. C. (2010). Ethnomodeling: a pedagogical action for uncovering ethnomathematical practices. Journal of Mathematical Modelling and Application 1(3), Pp.58-67,
27
Stigler, J. W., and Baranes, R. (1988). Culture and mathematics learning. In E. Z. Rothkopf (Eds.), Review of Research in Education, 15, (Pp. 253-306). Washington, DC: American Educational Research Association.
28
Verschaffel, L. (2002).Taking the modeling perspective seriously at the elementary school level: promises and pitfalls (plenary lecture). In A.D. Cockburn & E. Nardi (Eds.), Proceeding of the 26th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol 1 (Pp. 64-80). Norwich, England University of East Anglia.
29
ORIGINAL_ARTICLE
چالشهای کتابداران در استفاده علمی از رسانه های اجتماعی و راهکارها
رسانه های اجتماعی در منابع اطلاعاتی گوناگون تعاریف متعددی دارند. در یک نگاه مشترک، رسانه های اجتماعی به عنوان نرم افزارهای کاربردی و سیار وب 2.0 توصیف شده اند که به کاربران اجازه می دهند تا در یک تعامل اجتماعی همزمان، دانشی را خلق کرده و به اشتراک بگذارند. این رسانه ها کاربر محور و چند منظوره بوده و محدود به زمان و مکان نیستند. اخیراً مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه ها توجه خاصی به استفاده از رسانه های اجتماعی داشته اند. مروری بر مطالعات قبلی بیانگراین واقعیت است که با وجود اینکه کتابداران به استفاده از این رسانه در کتابخانه ها نگرشی مثبت دارند با اینحال آنها عملاً در استفاده واقعی از این ابزارها با چالش هایی مواجه اند. دراین مقاله، با استفاده از روش پژوهش کتابخانه ای، ابتدا تعاریفی کلی از رسانه های اجتماعی مطرح شده است. سپس مسائل و چالش های استفاده از رسانه های اجتماعی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ازجنبه های گوناگون بررسی شده است. در خاتمه مقاله نیز راهکارهایی از قبیل ایجاد انگیزه درکتابداران، تدوین خط مشی استفاده و نیز تشویق پژوهشگران به انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه به منظور رفع چالش های موجود پیشنهاد شده است.
https://www.popscijournal.ir/article_88181_b6791113a6fbdf7d574c0af1f561e3e9.pdf
2016-08-22
23
35
رسانه های اجتماعی
کتابداران
استفاده علمی
چالش ها و راهکارها
فائقه
محمدی
faeghehmohammadi@yahoo.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
ACRL Research Planning and Review Committee. (2010). 2010 top ten trends in academic libraries: a review of the current literature. College & Research Libraries News, 71(6), 286-292.
1
Arif, M., & Mahmood, K. (2012). The changing role of librarians in the digital world: Adoption of Web 2.0 technologies by Pakistani librarians. The Electronic Library, 30(4), 469-479.
2
Doshi, A. & Bodnar, J. (2011). Asking the right questions: A critique of Facebook, social media and libraries. Public Services Quarterly, 7, 102-110.
3
Bradley, P. (2012). Why librarians must use social media. [Accessed 23rd December 2013]
4
Available from World Wide Web: http://www.slideshare.net/Philbradley/why- librarians-must-use-social-media
5
Campbell, D. J. (2006). Embracing change: Examination of a “capabilities and benevolence” beliefs model in a sample of military cadets. Military Psychology, 18 (2), 131−148.
6
Chawner B .(2008). Spectators, not players: information managers’ use of Web 2.0 in New Zealand. Electronic Library 26: 630–649.
7
Chu, S. K., & Du, H. S. (2012). Social networking tools for academic libraries. Journal of Librarianship and Information Science, 45(1), 64-75.
8
Fernandez, J. (2009). A SWOT analysis for social media in libraries. Online, 33(5).
9
Gaha, U., & Hall, S. (2015). Sustainable Use of Social Media in Libraries.Codex: the Journal of the Louisiana Chapter of the ACRL, 3(2), 47-67.
10
Jain, P. (2014). Application of Social media in marketing library & information services: a global perspective. International Journal of Academic Research and Reflection, 2(2), 62-75.
11
Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizon, 53, 59 - 68.
12
Oxford Dictionary. (2013). Definition of social media in English. [Accessed 15th. june 2015]. Available from: http://www.oxforddICTionaries.com/definition/english/social-media.
13
Secker, J. (2008). Case study 5: libraries and Facebook. LASSIE:Libraries and Social Softwarein Education, Centre for Distance Education, University of London, London.
14
Solis, B. (2010) Defining Social Media: 2006 – 2010. [Accessed 23rd December 2013]. Available from: http://www.briansolis.com/2010/01/defining-social- media-the-saga- continues/
15
Swanson, T. (2012). Managing Social Media in Libraries: Finding collaboration coordination, and focus. Elsevier.
16
Zohoorian-Fooladi, N., & Abrizah, A. (2014). Academic librarians and their social media presence a story of motivations and deterrents. Information Development, 30(2), 159- 171.
17
18
ORIGINAL_ARTICLE
نقش تصویر و رنگ آن در کتاب های درسی و دانشگاهی و تأثیر آن در آموزش زبان بیگانه
تصویر، زبانی جهانی است که باید جنبه شناختی آن را خاطر نشان کرد: به عنوان تولیدکننده معنی، به عنوان ابزاری ضروری برای متن و همینطور به عنوان منبع تفسیر و تعبیر متن تصویر که به عنوان ابزاری آموزشی از همان دروس ابتدایی یا پیش از آن به کمک مربی یا مدرس میآید و حس دیداری، عامل مهمی در یادگیری است. کتاب درسی به عنوان یکی از ارکان و ابزارهای یادگیری دارای متن، تصویر و سایر اجزاء و عناصری است که به یادگیری کمک می کند. کتاب درسی دارای ویژگی های کلی و ساختاری است. ویژگی های ساختاری بیشتر شامل جنبه های ظاهری و هنری کتاب است. تصاویر یکی از ویژگی های ساختاری است. هدف از این مقاله بررسی اهمیت وجود تصاویر در کتابها به ویژه کتابهای درسی است. این مقاله به پیدایش تصویر، اهمیت آن در یادگیری و به خاطر سپاری مطالب، روش چیدمان تصاویر در کتاب برای استفاده بهینه از آنها در درک مطالب، نقش رنگ در تصویر و آموزش، همچنین تأثیر وجود تصویر در یادگیری زبان فارسی و زبان بیگانه می پردازد. سوال این است که آیا تصویر میتواند به عنوان ابزاری پوینده و ابزاری بیانی به عنوان زبانی مستقل نمایش داده شود تا بتوانیم نوعی مهارت را از آن کسب کنیم؟ این مقاله بر پایه نتایج پژوهش های صاحبنظران امر آموزش زبان و گرافیست ها تهیه شده است. از آنجا که یک تصویر می تواند چند جمله را در ذهن فراگیر ایجاد کند با همراه کردن رنگ در بخش های مختلف تصویر، میتوان به آموزش زبان بیگانه به شیوه راحتتر پرداخت به ویژه زبانی که فراگیر هیچ آشنایی با آن ندارد.
https://www.popscijournal.ir/article_88182_c99ce64e25eed189f47aff381400a1e4.pdf
2016-08-22
37
53
تصویر
رنگ
کتاب های درسی و دانشگاهی
آموزش
زبان بیگانه
مهری
بهرام بیگی
m_bahram_beiguy@yahoo.com
1
استادیار پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)
LEAD_AUTHOR
L'image (dans les manuels) Hier et Aujourd'hui; Pasho, Saverina; Kisi, Anida.
1
Article; Centre d'Etudes, de Documentation et de Recherches en Histoire de l'Education de l'IUFM de Montpellier et Amis de la Mémoire Pédagogique; 2012.
2
Petite histoire de l'image …en image, Frank VIDAL, http://w3.msh.univ-tlse2.fr/2013/12/09.
3
Erdõs József, Les couleurs dans l'enseignement de la syntaxe, http://bme-tk.bme mis en ligne 2014/04/13.
4
Tardy, M.( 1973). Le Professeur et les images, Paris, PUF.
5
Radhia, A.(2007). Le rôle de l’image dans l’enseignement du français langue étrangère en Algérie : développement des compétences langagières chez les apprenants de 3ème année primaire, mis en ligne : 10 novembre.
6
Thèse de didactique des langues en cours à l’université de Batna, sous la direction de Khadhraoui Said et de Jean-Marc Colletta (université Stendhal Grenoble 3), dans le cadre de l’école doctorale franco-algérienne.
7
Lucien Mias- Equipe soignante USLD-CH Mazamet, Les couleurs et leurs effets, 2009. http://papidoc.chic-cm.fr 2014/04/12.
8
Bahrambeiguy, m.( 2009). l'enseignement de l'expression écrite chez les apprenants iraniens; Thèse de doctorat; Aix Marseille 1, France.
9
افخمینیا، م. (1386). تصویر و نقش آن در آموزش زبان بیگانه، فصلنامه علامه، بهار 1386 شماره 13.
10
افشار مهاجر، ک.) 1392.( عملکرد گرافیک در کتابهای درسی دانشگاهی. تهران: سمت.
11
افشار مهاجر، ک.(1389).کارگاه کاربرد گرافیک در کتابهای درسی دانشگاهی. تهران: سمت.
12
آرمند، م. و ملکی، ح. (1391). مقدمهای بر شیوه طراحی و تألیف کتاب درسی دانشگاهی. تهران: سمت.
13
رحمتیان، ر.(1390). فرهنگ سه زبانه مدرس مفاهیم بنیادی و تخصصی آموزش زبان و رشتههای وابسته. تهران: انتشارات سپاهان.
14
ضابطی جهرمی، ا.(1385). روزنامه رسالت، شماره 5859، صفحه 19 ادب و هنر، 20/2/85.
15
لپیونکا، م. ا. (1391). نحوه نگارش و تهیه کتاب درسی دانشگاهی. ترجمه مریم جابر و دیگران زیر نظر فریبرز مجیدی، تهران: سمت.
16
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت استعداد در نظام آموزش عالی ایران و راهکارهای ارتقا و بهبود آن
امروزه آموزش عالی از اساسیترین ارکان اصلی خیزش به سمت توسعه محسوب میشود. نیروی انسانی ماهر اصلیترین شاخصه پیشرفت کشورها محسوب میشود. بنابراین دانشگاهها باید بهترینها که همان استعدادهای علمی محسوب میشوند را شناسایی و موقعیتی را فراهم کنند که این افراد راغب به همکاری و عضویت در هیئت علمی دانشگاهها باشند. این پژوهش، با هدف بررسی مدیریت استعداد در نظام آموزش عالی ایران و راهکارهای بهبود آن، انجام شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که از مهمترین عوامل جذب و نگهداشت اعضای هیئت علمی، عدم تبعیض و رعایت اصل شایستهسالاری، شفاف نمودن ویژگیها و مراحل اجرایی فرایند جذب از ابتدا تا انتها، افزایش حقوق و تقویت امنیّت شغلی استادان و رسیدگی به امور معیشتی آنان، افزایش امکانات و منابع و بودجه لازم جهت انجام فعالیتهای پژوهشی، و رفع مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است.
https://www.popscijournal.ir/article_88183_d6936f2b45ffd56a9e524d7d935817ea.pdf
2016-08-22
55
73
دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
مدیریت استعداد
هیئت علمی
جذب و نگهداشت اعضای هیئت علمی
پرستو
سیف
1
دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
همایون
فرهادیان
homayonfarhadian@modares.ac.ir
2
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه
LEAD_AUTHOR
محمد
چیذری
3
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
آراسته، ج. (1382). رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشآموخته خارج از کشور در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 27 و 28، صص. 97-125.
1
آماده، س. (1393). نگاهی به افزایش پدیده مهاجرت به خارج از کشور.
2
قابل دسترس در سایت http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=277856
3
ابوالقاسم، ط. (1378). فرار مغزها، جذب مغزها، گردش مغزها. نشریه تحقیقات، سال اول، شمارۀ 3-4.
4
اسماعیلی، م. (1385). پیرامون مهاجرت نخبگان. نشریه راهبرد و توسعه، شماره 5، صص 137-182.
5
ایرانمنش، م. و کامرانی، ا. (1383). نقش آموزش عالی در توسعه پایدار. مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعه پایدار. جلد اول، ناشر: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی .انجمن آموزش عالی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. انتشارات فرهنگ دهخدا.
6
ایزدیشهرکی، ف.س. و بهرامی، س. (1390). اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و علل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور. اولین همایش ملی آموزش در ایران. قابل دسترس در سایت سیویلیکا.
7
پورحسن، ف. (1389). بررسی میزان فرار مغزها در ایران و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن.
8
قابل دسترس در سایت: mehdieliasiankalat.blogfa.com/post-133.aspx
9
پیامنور، ر. (1393). مهاجرت به روایت آمار.
10
قابل دسترس در سایت: http://khoy-pnu.mihanblog.com/post/37
11
تاجالدین، م. و معالی، ت. (1387). چرا مدیریت استعداد، ماهنامه تدبیر، شماره 191، صص 62-63 http://www.noormags.com/view/fa/default
12
جلیلی، ا. (1393). پدیدهای به نام فرار مغزها در ایران. کد خبر: 106095.
13
قابل دسترس در سایت: tnews.ir/news/4DF130632241.html
14
سرکارآرانی، م. ح. (1383). مدیریت دانش، تهران: نشر قو.
15
سیمبر، ر. (1393). دانشگاه و بایستههای پیشرفت و توسعه. پایگاه تحلیلی- تبیینی برهان. کد مطلب، 7454.
16
قابل دسترس در سایت: borhan.ir/NSite/FullStory/?Id=7454
17
شاهطالبی، س، عیوضی، ز. و پرداختچی، م. ح. (1390). ارائه چارچوبی برای مدیریت استعداد. هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی. تهران: مرکز مطالعات بهرهوری و منابع انسانی.
18
شهرامنیا، ا. م. و اسکندری، م. (1388). ابعاد، ریشهها و پیامدهای فرار مغزها از پیرامون به مرکز (مطالعه موردی ایران). فصلنامه رهآورد سیاسی، شماره 25.
19
شورای انقلاب فرهنگی. (1387). آییننامۀ تشکیل هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی.
20
صالحیعمران، ا. (1385). بررسی نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به علل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران)، مجله نامه علوم اجتماعی، شماره 28.
21
صحبتیها، ف. جمالیمهمونی، ح. ر. و منصوریان، ی. (1392). مطالعۀ علمسنجی مهاجرت نخبگان ایرانی به دانشگاههای امریکا. فصلنامۀ تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، دورۀ 47، شمارۀ 3، صص، 273-286.
22
طالقانی، م. (1370). بررسی مسائل و مشکلات آموزشی و رفاهی دانشجویان دانشگاههای تهران. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
23
طاهری، ا، محمدی، م. و راسخی، ع. (1390). دانشگاه آزاد اسلامی و بینالمللی شدن آن. فصلنامۀ تخصصی علوم سیاسی. شماره هفدهم.
24
طایفی، ع. (۱۳۷۸). فرار مغزها یا شکار مغزها، مجموعه مقالات سمینار بررسی مسائل، مشکلات و چشمانداز اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی در ایران، جهاد دانشگاهی، تهران.
25
طهماسبی، ر. (1391). طراحی تدوین سیستم مدیریت استعداد (TMS) در سازمان (با تمرکز بر بازار سرمایه). رسالۀ دکتری. چاپ شده. دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران.
26
طهماسبی، ر. قلیپور، آ. و جواهری زاده، ا. (1391). مدیریت استعدادها: شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر جذب و نگهداشت استعدادهای علمی. پژوهشهای مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره هفدهم.
27
طﻴﺒﻲﻧﻴﺎ. م. (١٣٨٠). «ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻧﮕﺮﺵ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ ﻧـﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﻣﻬـﺎﺟﺮﺕ (ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻣـﻮﺭﺩ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﻴﺮﺍﺯ)»، ﭘﺎﻳﺎﻥﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺭﺷﺪ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﻴﺮﺍﺯ.
28
علیان. ح. اورعی. س. ح. و رمضانی. م. (1391). مدیریت استعدادها، عامل ارتقای نوآوری و تولید ملی. مجموعه مقالات بینالمللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی.
29
علیخانی. ع. ا. (1389). شیوههای تحول و بهبود آموزش عالی و پژوهش در ایران با تحلیلی بر برخی از مطالعات اجام شده. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شماره 1.
30
فردی. ح. (1390). مقایسه توجه به تخصص و شایستهسالاری در ایران و کشورهای توسعهیافته.
31
قابل دسترس در سایت:fardiha.blogfa.com/post-82.aspx
32
فلاحی، ک. (1389). مقایسه عوامل کششی و رانشی جامعه ایران با جوامع پیشرفته صنعتی از نگاه دانشآموزان تهرانی. فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی. سال دهم. شماره 39.
33
قارون، م. (1373).تحلیلی بر تحولات نظام پرداخت حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال دوم، شماره 3و4، شماره مسلسل 7 و 8، ص. 101-145.
34
قنبر، افسانه(1384). بررسی علل مهاجرت متخصصان ایرانی به امریکا، تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
35
گلشنی، ف. (1380). محاسبه و تحلیل نرخ افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، طرح نیاز سنجی، شماره 37.
36
منصوری، ر. (1380). دانشگاه و تعریف آن؛ فصلنامه رهیافت، شماره 240.
37
موحد، م. و نیازی، ص. (1387). رابطه میان گرایش دانشجویان دختر به مهاجرت خارج از کشور با ویژگیهای فرهنگی آنان. فصلنامۀ پژوهش زنان، سال ششم، شماره1، صص، 29- 54.
38
یمنیروزیسرخابی، م. گلدسته، ا. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر سیاستهای پنهان در جذب اعضای هیئت علمی. فصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران، سال پنجم، شمارۀ 4. صص، 57- 81.
39
Academic personnel manual,.recruitment)2012( university of California
40
Academic Recruitment Guide, Search Committee, office of affirmative action and Employment practices, 2012-2013 Indiana University Northwest.
41
Berger, L. A. (2004), ‘‘Creating a talent management system for organization excellence: connecting the Dots’’, in Berger, L. and Berger, D. The Talent Management Handbook: 16Creatin Organizational Excellence by Identifying, Developing, and Promoting Your Best People, McGraw-Hill, New York, NY.
42
Chambers, E., Foulon, M., Handfield. J.H., Hankin, S., and Michaels, E, (1998).The war for talent. Mckinsey Quartery. No.3.
43
Phillips, D.R. and Roper, K.O. (2009). A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate. Vol.11, No.1, pp.7-16.
44
Recruitment Academic to the University,.2009, University of Chicago,
45
Recruitment and selection manual,.2012, The university of Queensland, Australia
46
Recruitment, Selection and Support for new Academic Staff at the University of Bristol,New Policy Document, 2012,University of Bristol
47
Stockley, D. (2006), Talent management concept- definition and explanation.,p.1
48
Tanzel, A. and Gungor, N.D. (2003).Brain Drain from Turkey Evidence of Student Non- Return.career Development International, Vol.8, No.2, pp, 52-69.
49
Verhaegen, P. (2005). Academic Talent: Quo Vadis? Retuitment and retention of faculty in European business schools, Journal of Management.Vol, 24.No, 9.pp.807-818.
50
ORIGINAL_ARTICLE
آینده پژوهی و روش دلفی
آینده پژوهی دانشی فرا تمدنی و فرا رشته ای است که کشف آینده های محتمل و تلاش به منظور ساخت آیندههای مطلوب را سر لوحه اهداف خود قرار داده است. این دانش می کوشد آیندههای مرجح و مبتنی بر امیال و آرزوهای انسآن ها را خلاقانه تصور و ما را در راستای ساخت آینده مطلوبمان هدایت کند. به همین دلیل امروزه آیندهپژوهی بسیار مورد توجه جوامع مختلف قرار گرفته است به نحوی که از این رشته دانشگاهی تحت عنوان علم و هنر ساخت آینده یاد می شود. کشورهای مختلف جهان سعی دارند ابتدا به کسب و فراگیری این دانش به عنوان ابزاری کارآمد و راهبردی بپردازند و سپس به بازآفرینی آن همسو و متناسب با ارزش ها، فرهنگها و هنجارهای اجتماعی خود همت بگمارند. دولتها می کوشند تا با استعانت از آیندهپژوهی به تسخیر پیشدستانه آینده فائق آیند تا در تعامل با دنیای ناشناخته و وهمانگیز آینده؛ تنها عنصری بیتفاوت، تسلیم و نظارهگر نباشند. آنها میخواهند درراستای ساخت آینده مطلوب و مورد وفاق خود، فعالانه گام بردارند. با این رویکرد هوشمندانه بشر نه تنها در مواجهه با آینده و دریای ژرف تغییرات غافلگیر نخواهند شد، بلکه با آگاهی و شناخت کامل آینده و با نگاهی خوشبینانه به استقبال آن میرود. با این تصور و بینش است که افراد در جوامع و در تعامل با فرایند جهانیشدن به عنصری کنشگر و تصمیمگیرنده مبدل خواهند شد. هدف این مقاله، اشاره به اصول و مبانی آیندهپژوهی و آموزههای آن و به طور خاص به روش دلفی به عنوان روشی کیفی و مطرح در حوزه آینده پژوهی است. روش دلفی گرچه از سایر علوم به آیندهپژوهی ورود یافته ولی به مرور، در حوزه آینده پژوهی بازآفرینی شده و به عنوان روشی پرکاربرد و سرآمد معرفی شده است که به خوبی قادر خواهد بود از دانش ضمنی خبرگان حوزههای مختلف در راستای اهداف آیندهپژوهی استفاده کند. با این ویژگی است که روش دلفی در آیندهپژوهی کاملاً متمایز از سایر علوم است. در این مقاله از روش اسنادی استفاده شد تا ضمن پرداختن به چیستی آیندهپژوهی به این پرسش بپردازد که برای روش دلفی چه مزایا و معایبی را میتوان برشمرد؟
https://www.popscijournal.ir/article_88187_222668cf6b56af38f425023cecf77fb8.pdf
2016-08-22
75
93
آینده پژوهی
روش دلفی
دانش ضمنی
آینده های مطلوب
امیرهوشنگ
حیدری
heidari@nrisp.ac.ir
1
استادیار گروه آیندهاندیشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
LEAD_AUTHOR
اسلاتر، ر. (1386). دانش واژه آیندهپژوهی. ترجمه: کرامتزاده، عبدالمجید، فرزاد، محمدرضا، ناظمی، امیر. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
1
اسلاتر، ر. (1390). نواندیشی برای هزاره نوین: مفاهیم، روشها و ایدههای آیندهپژوهی. مترجم: ملکیفر، عقیل و همکاران. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
2
بنیاد توسعه فردا (1385). روشهای آیندهنگاری تکنولوژی، تهران: گلبان.
3
پایا، ع.؛ حیدری، ا. ه. و همکاران (1394). آشنایی با برخی تجارب آیندهنگاری و آیندهپژوهی در جهان. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
4
پایا، ع.؛ حیدری ا. ه.؛ امامی، ی. (1388). گزارش نهایی فاز اول طرح پامفا 1404، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
5
پدرام، ع.؛ جلالیوند، ع. (1391). آشنایی با آیندهپژوهی، تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
6
حاجیانی، ا. (1392). اصول و روشهای آیندهپژوهی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
7
خزایی، س.؛ پدرام، ع. (1381). راهنمای گام به گام آیندهپژوهی راهبردی، تهران: مرکز آیندهپژوهی و اطلاع رسانی دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
8
خزایی، س.؛ محمودزاده، ا. (1392). آیندهپژوهی. اصفهان: پارس ضییاء.
9
شوارتز، پ. (1387). هنر دورنگری. ترجمه: علیزاده، عزیز. تهران: انتشارات مرکز آیندهپژوهی علوم فناوری دفاعی.
10
عالی زاده، ع. (1385). اجرای تحقیق به روش دلفی. تهران: یوسف.
11
کورنیش، ا. (2004). برونیابی آینده. ملکیفر، سیاوش، تهران: نماد- نیما، 1388.
12
مردوخی، ب. (1391). روششناسی آیندهنگری. تهران: اکسیر.
13
ناظمی، ا. و قدیری، ر. (1385). آیندهنگاری از مفهوم تا اجرا. تهران: مرکز صنایع نوین.
14
نبیپور، ا. (1390). آیندهنگاری فناوری. بوشهر: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بوشهر.
15
یونیدو (1392). روششناسی آیندهنگاری. خزایی، سعید؛ محمودزاده، امیر، اصفهان: پارس ضییاء.
16
یونیدو (1387). راهنمای آیندهنگاری فناوری. ترجمه: اردستانی، سونیا. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
17
Bell, W. (1997). Foundations of futures studies. vol. 1: Human science for a new era: History, purposes, knowledge. New Brunswick and London: Transaction Publishers.
18
Bell, W. (2011). Foundations of Futures Studies: Human Science for a New Era: Values, Objectivity, and the Good Society. Transaction Publishers.
19
Bishop, P., Hines, A., & Collins, T. (2007). The current state of scenario development: an overview of techniques. Foresight, 9(1), 5-25.
20
Dator, J. (1996). Futures studies as applied knowledge. Routledge, London & New York.
21
Dator, J. A. (2002). Advancing futures: Futures studies in higher education. Greenwood Publishing Group.
22
Inayatullah, S. (2013). Futures Studies: theories and methods. There’sa future: Visions for a better world (Madrid, BBVA, 2013), 36-66.
23
Popper, R. (2008). Foresight Methodology. The handbook of technology foresight: concepts and practice, 44.
24
Popper, R. (2008). How are foresight methods selected? Foresight, 10(6), 62-89.
25
Sardar, Z. (1993). Colonizing the future: the ‘other’dimension of futures studies. Futures, 25(2), 179-187.
26
Slaughter, R. (2008). Reflections on 40 years of futures studies and Futures. Futures, 40(10), 912-914.
27
ORIGINAL_ARTICLE
چالش های توسعه فناوری گیاهان تراریخته از منظر نابرابری و سیاستگذاریهای مقابله با آن
ظهور و توسعه فناوری گیاهان تراریخته در کشاورزی یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در حوزه توسعه فناوری های نو بوده است. این چالشها شامل چالشهای ایمنی، محیط زیست، سلامت و برابری اقتصادی در بین اقشار مختلف جامعه است. در این مقاله نخست چالش های مطرح در توسعه فناوری گیاهان تراریخته از منظر ایجاد یا تشدید نابرابری در اقشار کشاورزان مرور شده و در نهایت سیاستهای رویارویی با این چالشها در کشورهای درحال توسعه بررسی می شود.
https://www.popscijournal.ir/article_88188_a5a47cc37d6123e03c2231d10f4d5d21.pdf
2016-08-22
95
105
فناوری گیاهان تراریخته
نابرابری
چالشهای توسعه
سیاستهای تجویزی
کشاورزان خرد
انسیه
شجاعی
ensiyeh.shojaee@gmail.com
1
دانشجوی دکترای سیاستگذاری علم و فناوری، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
LEAD_AUTHOR
طاهره
میرعمادی
2
دانشیار سیاستگذاری علم و فناوری، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
AUTHOR
فرشاد
مومنی
3
دانشیار اقتصاد توسعه، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حجت الله
حاجی حسینی
4
دانشیار سیاستگذاری علم و فناوری، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
AUTHOR
Pingali, P., 2007, Will the Gene Revolution Reach the Poor?: Lessons from the Green Revolution, Wageningen: Paper presented at the Wageningen University Mansholt Lecture.
1
Mechlen, M. K, 2010, Agricultural Biotechnologies, Transgenic Crops and the Poor: Opportunities and Challenges, Human Rights Law Review, 749-764.
2
Hall, 2014, Developing and Diffusing New Technologies: Strategies For Legitimization.
3
Cozzens, S. E., 2007, Distributive justice in science and technology policy.
4
Sen, A., 1992, Inequality Reexamined, Cambridge: Harvard University Press.
5
Cozzens , S. E., Kallerud, E., Ackers , L., Gill , B., Harper , J., Pereira , T. S., and Zarb-Adami, N., 2007, Problems of Inequality in Science, Technology, and Innovation Policy.
6
James, C., 2011, Global Status of Commercialized Biotech/ GM crops: 2011, ISAAA Brief, NO. 43.
7
Pehu, E., and Ragasa, C., 2007, Transgenics in Agriculture and their Implications for Developing Countries, BACKGROUND PAPER FOR THE WORLD DEVELOPMENT REPORT 2008.
8
FAO, 2004, The State of Food and Agriculture 2003-2004: Agricultural Biotechnology-Meeting the Needs of the Poor?, Rome: FAO.
9
ORIGINAL_ARTICLE
اکوسیستم شگفتانگیز داغترین نقطه زمین
در ماه جولای 2016 نام کویر لوت بهواسطه جغرافیای شگفت و باعظمت در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. مناظر شگفتانگیز لوت همواره مسحور کننده طبیعتگردان بوده است ولی اطلاعات چندانی درخصوص اکوسیستم غیرمتعارف آن در اختیار نیست. در ماه دسامبر 2016 مجله ساینس در گزارشی به قلم ریچارد استون به رمزگشایی این معما میپردازد. تابهحال فرض براین بود که پابرجایی زنجیره غذایی بدون وجود گیاهان به عنوان نخستین حلقه از زنجیره غذایی که نقش تولیدکنندگان اولیه را بر عهده دارند ممکن نیست. حال سؤال اینجاست که چگونه میتوان وجود موجودات زندهای ازجمله حشرات، خزندگان و روباه شنی را در گرمترین نقطه زمین که عاری از هرگونه پوشش گیاهی است توضیح داد. در نوامبر ۲۰۱۶ گروهی متشکل از پژوهشگران ایرانی، آمریکایی و اروپایی به منظور یافتن پاسخی برای این معما راهی کویر لوت شدند. یافتههای آنان کاملاً دور از انتظار بود.
https://www.popscijournal.ir/article_88189_f4d12814e36660d5e43066c458750b14.pdf
2016-08-22
107
114
کویر لوت
اکوسیستم
زنجیره غذایی
شبکه غذایی
اکرم
قدیمی
ghadimi@nrisp.ac.ir
1
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
AUTHOR
مهدی
سیمائی فر
mehdi.simaei@gmail.com
2
کارشناس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
AUTHOR