%0 Journal Article %T طراحی مدل برنامه درسی رسمی و تجربه شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی %J ترویج علم %I انجمن ترویج علم ایران %Z 2251-9033 %A غلامی پل بصره, علی %A محمدی نائینی, مژگان %A ناطقی, فائزه %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 13 %N 1 %P 10-29 %! طراحی مدل برنامه درسی رسمی و تجربه شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی %K حل مسئله %K خلاقیت %K درک و استدلال %K تدریس %R 10.22034/popsci.2022.333718.1173 %X هدف از این تحقیق طراحی مدل برنامه درسی رسمی و تجربه‌شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی است در این پژوهش از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به شناسایی مؤلفه‌های برنامه درسی رسمی و تجربه‌شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی از روش تحلیل تم و به شیوه تحلیل محتوا (کدگذاری واحد تحلیل، مقوله‌ها و واحد ثبت) پرداخته شد. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکت‌کنندگان پژوهش در خصوص برنامه درسی رسمی شامل اعضای هیئت‌علمی رشته برنامه درسی و اعضاء هیئت‌علمی رشته ریاضی، مدرسان ریاضی برتر، برنامه ریزان درسی ریاضیات و پژوهشگران حوزه آموزش برنامه‌ریزی درسی و آشنا با آموزش ریاضی و برنامه درسی بودند و در خصوص برنامه درسی تجربه‌شده، جامعه شامل معلمان باتجربه و متخصص در پایه ششم ابتدایی می‌باشند. برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودی‌ای نسخه پرو انجام گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که مؤلفه‌های برنامه درسی رسمی در دو بعد عملی و تعقلی شامل حل مسئله، خلاقیت، فعالیت‌ها، مهارت‌های فکری و درک و استدلال؛ و مؤلفه‌های برنامه درسی تجربه‌شده در دو بعد نظری و عملی شامل رویکرد حل مسئله، تدریس هدفمند، اصول تدریس، تدریس عملی، روش تدریس مبتنی بر پژوهش، روش تدریس اکتشافی، تدریس در گروه‌های آموزشی، روش تدریس نوین و روش تدریس انگیزاننده می‌باشد. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند راهنمای مناسبی برای برنامه‌ریزان برنامه درسی درس ریاضیات پایه ششم ابتدایی برای تعیین سرفصل‌های آموزشی باشد. %U https://www.popscijournal.ir/article_160153_4b7bcdc6410aec032e0a20518da76b71.pdf