%0 Journal Article %T شرکت‌های دانش بنیان زایشی: تعریف، نقش و گونه شناسی %J ترویج علم %I انجمن ترویج علم ایران %Z 2251-9033 %A الماسی فرد, محمدرسول %A بخشم, میلاد %A کریمی, حسین %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 12 %N 1 %P 181-204 %! شرکت‌های دانش بنیان زایشی: تعریف، نقش و گونه شناسی %K شرکت‌های دانش بنیان زایشی %K گونه‌شناسی %K کارآفرینی دانشگاهی %R 10.22034/popsci.2021.241455.1046 %X اهمیت شرکت‌های دانش بنیان زایشی و تأثیر اقتصادی و اجتماعی آنها از طریق تجاری‌سازی تحقیقات مبتنی بر دانشگاه به مدت طولانی موضوع مورد علاقه دانشگاهیان و سیاستگذاران بوده است. نقش فزاینده دانش، نوآوری و فناوری در توسعه اقتصادی و اجتماعی باعث شده است که روابط دانشگاه، صنعت و دولت، چه از نظر ساختاری و چه از نظر شرایط امروزی، سه نهاد مذکور در عین کارکردی، دچار تحول اساسی شود. دانشگاه به‌عنوان پایگاه تولید علم باید دانش کارآفرینی را با توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی تبیین نماید و با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دقیق و الزام بر حمایت‌های پژوهشی، از نتایج تحقیقات دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش بنیان زایشی استفاده نماید. امروزه شرکت‌های دانش بنیان زایشی در مأموریت نسل جدید بیشتر دانشگاه‌ها مدنظر قرارگرفته و به‌عنوان ارزش عمده تجاری و اقتصادی، عاملی برای کاربردی ساختن تحقیقات دانشگاهیان و نقش پررنگ آنها در انتقال فناوری و دانش موردتوجه قرار می‌گیرد. هدف این مطالعه معرفی و بررسی مفهوم، نقش و گونه‌های شرکت‎های دانش بنیان زایشی است. نتایج مطالعه نشان داد که شرکت‌های دانش بنیان زایشی به ‌عنوان شرکت‌های جدید برای بهره‌‌برداری از دانش تجاری، فناوری و یا نتایج تحقیقاتی که در یک دانشگاه ایجاد شدند، تعریف می‌شوند. شرکت‌های دانش بنیان زایشی به پنج دلیل مهم هستند: آنها اقتصاد منطقه‌ای خود را ارتقا می‌دهند، آنها برای تجاری‌سازی فناوری دانشگاهی مفید هستند، آنها به دانشگاه‌ها در کسب مأموریت اصلی پژوهشی و آموزشی خود کمک می‌کنند و درآمد بیشتری را برای دانشگاه‌ها نسبت به اعطای مجوز فناوری به شرکت‌های بیرونی فراهم می‌کنند. همچنین در دسته‌بندی که در مورد شرکت‌های دانش بنیان زایشی انجام‌ شده است، این شرکت‌ها در سه دسته مخترع محور؛ خریدار محور و سرمایه‌گذار محور  تقسیم‌بندی شده است.  %U https://www.popscijournal.ir/article_143435_a2683cdbb3d2f91537cf2d5a246d9a4d.pdf