@article { author = {Ojagh, Seyedeh Zahra and vakil, hamid}, title = {Environmental impact assessment: achieving sustainable development through increased civic literacy}, journal = {Popularization of Science}, volume = {4}, number = {1}, pages = {19-25}, year = {2013}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {EIA can be used as a tool for managers in planning for sustainable development. This article illustrates it may promote sustainable development by increasing in civil education.  EIA could increase knowledge of people about the environment and development activities, could raise their sensitivity to changes in their environment, and afford Facilities to participate in the selection of regional development and local area, and in another approach, it ultimate to exalting in public civic literacy. Sustainable development is the process of change in the ways of how to use resources, direct investments, orient technological development in compatible with present and future needs.  Achieving this form of development will require corporation and consultation}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی اثرات زیست محیطی: دستیابی به توسعه پایدار از راه افزایش سواد مدنی}, abstract_fa = {ارزیابی اثرات زیست محیطی می تواند به عنوان ابزار برنامه ریزی در دست مدیران برای توسعه پایدار عمل کند.  این مقاله توضیح می دهد که ارزیابی اثرات زیست محیطی با افزایش سواد مدنی شهروندان، روند توسعه پایدار را تسریع می کند. ارزیابی اثرات زیستمحیطی، شناخت مردم را نسبت به محیط زیست و فعالیت های توسعه ای افزایش می دهد، حساسیت آنها را نسبت به تغییرات محیط پیرامونی شان بیشتر می کند و امکاناتی را برای مشارکت در انتخاب مسیر توسعه منطقه و محل زندگی در اختیار مردم منطقه قرار می دهد و با رویکردی دیگر، به افزایش سواد مدنی مخاطبان می انجامد. توسعه پایدار فرایند تغییر در استفاده از منابع، هدایت سرمایهگذاری ها، سمت گیری توسعه فناوری است، به طوری که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. دستیابی به این شکل از توسعه نیازمند همکاری و هم فکری افراد بشر و شهروندان هر منطقه با یکدیگر و با دولت است. از این رو، ارزیابی اثرات زیستمحیطی به مثابه ابزاری برای توسعه پایدار و افزایش سواد مدنی محسوب می شود. با توجه به اینکه سواد مدنی در ارتباط نزدیک با ترویج علم قرار دارد، این مقاله بحثی نظری برای معرفی، ترویج و بسط آگاهی علمی در این باره است.}, keywords_fa = {ارزیابی اثرات زیست محیطی,سواد مدنی,سواد شهروندی,توسعه پایدار,علم}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_93157.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_93157_639f1f695be3ae217d86ea362966fce7.pdf} }