@article { author = {Tabatabaei Mozdabadi, Seyyed Mohsen}, title = {Organizational Excellence Models}, journal = {Popularization of Science}, volume = {5}, number = {2}, pages = {97-112}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The use of organizational excellence models is very effective in performance assessment of organizations to identify their strengths and weaknesses or the organization’s quality achievements and better performance,Organizational Excellence is a function of certain conditions; culture, internal and external environments, the characteristics of human resources, strengths, weaknesses, opportunities and the threats that organizations are involved in. Accordingly, Organizational Excellence and transcendence detect, identify, develop and extend the success of an organization. In this paper, three models of organizational excellence, Deming Excellence Model (TQM), Malcolm Baldrige Excellence Model and European Foundation Quality Management (EFQM) are described. The question that arises is that which model should be used by organizations to assess their excellence with regard to their circumstances and the assessor mastery of the model.}, keywords = {Organizational Excellence Model,Deming Model,Malcolm Baldrige Model,European Foundation Quality Management Model}, title_fa = {بررسی مدل‌های تعالی سازمانی}, abstract_fa = {در ارزیابی عملکرد سازمان­ها به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف و میزان دستیابی سازمان­ها به کیفیت و عملکرد بهتر، به‌کارگیری مدل­های تعالی سازمانی مؤثر است. تعالی سازمانی، تابع شرایط خاص، فرهنگ، محیط داخلی و خارجی، ویژگی نیروی انسانی سازمان، نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهایی است که سازمان را دربرگرفته است. بر این اساس، مسیر برتری و تعالی سازمانی، شناسایی، تشخیص، توسعه و گسترش موفقیت در یک سازمان است.   در این مقاله، سه مدل تعالی سازمانی، مدل تعالی دمینگ یا مدل مدیریت کیفیت جامع[1]، مدل تعالی مالکولم بالدریج[2] و مدل تعالی بنیاد اروپایی کیفیت جامع[3] شرح داده می‌شود. پرسشی که مطرح شده این است که سازمان‌ها برای ارزیابی تعالی خود از کدام مدل باید استفاده کنند که با توجه به شرایط هر سازمان و اشراف ارزیاب آن سازمان به این مدل‌ها، انتخاب صورت می‌گیرد.[1] Total Quality Management or Deming )TQM([2] Malcolm Baldrige[3] European Foundation Quality Management )EFQM(}, keywords_fa = {مدل تعالی سازمانی,مدل تعالی دمینگ,مدل تعالی مالکولم بالدریج,مدل تعالی بنیاد اروپایی کیفیت جامع}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_92516.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_92516_9d40d312b5b4e0f7c3024a327f27bbba.pdf} }