@article { author = {Gholami Pol Basreh, Ali and Mohammadi Naeeni, Moighan and Nateghi, Faezeh}, title = {Designing a formal and experienced curriculum model for the sixth grade elementary mathematics course}, journal = {Popularization of Science}, volume = {13}, number = {1}, pages = {10-29}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {10.22034/popsci.2022.333718.1173}, abstract = {The purpose of this study is to design a formal and experienced curriculum model for sixth grade elementary mathematics course. In this study, through literature review and exploratory interview, to identify the components of formal and experienced curriculum for sixth grade elementary mathematics course through analysis The theme and content analysis method (analysis unit coding, categories and registration unit) were discussed. For field interviews, formal curriculum research participants include curriculum faculty members and math faculty members, top math instructors, math curriculum planners, and researchers in the field of curriculum planning education familiar with math and curriculum education. They were curricula, and in terms of the curriculum experienced, the community includes experienced and specialized teachers in the sixth grade of elementary school. To analyze the data, continuous comparison method was performed during three stages of open, axial and selective coding using MaxiCode software of Pro version. Data analysis showed that the components of the formal curriculum in both practical and rational dimensions include problem solving, creativity, activities, intellectual skills and comprehension and reasoning; And the components of the curriculum experienced in both theoretical and practical dimensions including problem solving approach, purposeful teaching, teaching principles, practical teaching, research-based teaching method, exploratory teaching method, teaching in departments, modern teaching method and method Teaching is motivating. The results of the present study can be a good guide for the planners of the sixth grade elementary mathematics curriculum to determine the educational topics.}, keywords = {problem solving,creativity,comprehension and reasoning,Teaching}, title_fa = {طراحی مدل برنامه درسی رسمی و تجربه شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق طراحی مدل برنامه درسی رسمی و تجربه‌شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی است در این پژوهش از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به شناسایی مؤلفه‌های برنامه درسی رسمی و تجربه‌شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی از روش تحلیل تم و به شیوه تحلیل محتوا (کدگذاری واحد تحلیل، مقوله‌ها و واحد ثبت) پرداخته شد. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکت‌کنندگان پژوهش در خصوص برنامه درسی رسمی شامل اعضای هیئت‌علمی رشته برنامه درسی و اعضاء هیئت‌علمی رشته ریاضی، مدرسان ریاضی برتر، برنامه ریزان درسی ریاضیات و پژوهشگران حوزه آموزش برنامه‌ریزی درسی و آشنا با آموزش ریاضی و برنامه درسی بودند و در خصوص برنامه درسی تجربه‌شده، جامعه شامل معلمان باتجربه و متخصص در پایه ششم ابتدایی می‌باشند. برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودی‌ای نسخه پرو انجام گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که مؤلفه‌های برنامه درسی رسمی در دو بعد عملی و تعقلی شامل حل مسئله، خلاقیت، فعالیت‌ها، مهارت‌های فکری و درک و استدلال؛ و مؤلفه‌های برنامه درسی تجربه‌شده در دو بعد نظری و عملی شامل رویکرد حل مسئله، تدریس هدفمند، اصول تدریس، تدریس عملی، روش تدریس مبتنی بر پژوهش، روش تدریس اکتشافی، تدریس در گروه‌های آموزشی، روش تدریس نوین و روش تدریس انگیزاننده می‌باشد. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند راهنمای مناسبی برای برنامه‌ریزان برنامه درسی درس ریاضیات پایه ششم ابتدایی برای تعیین سرفصل‌های آموزشی باشد.}, keywords_fa = {حل مسئله,خلاقیت,درک و استدلال,تدریس}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_160153.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_160153_4b7bcdc6410aec032e0a20518da76b71.pdf} }