@article { author = {asnafi, amirreza and moradi, shima}, title = {Study the profile picture status of faculty members in information science and science in academic social networks}, journal = {Popularization of Science}, volume = {9}, number = {2}, pages = {85-112}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {INTRODUCTION: Considering the importance and increasing rate ofsocial networks utilization amongst scientific societies, the present studywas conducted to analyze the profile picture of faculty members ofinformation sciences in academic social networks, and analyze theirprobabilistic patterns for the picture selection.METHODOLOGY: It was a descriptive and survey type study and aresearcher-made questionnaire was used to collect data from 45 facultymembers in governmental universities of the country. Analyzing data wasmade with SPSS and Chi-square test.FINDINGS: It showed that 51.1% of the faculties used the same pictures forvarious scientific social networks. 64.4 %, occasionally replaced theirpictures; 24.4 % of them noted that providing a new image of themselveswas the main reason to make changes on their profile pictures. The mostcommonly used image template was the official photo and the mostimportant reason for the current image was the attraction of a picture.Examining the research hypotheses, it was found that there is a significantrelationship between their profile image profile, gender, age and academicrank. The relationship between changing the picture and the gender washigh; while, it was moderate compared to the scientific level and ageamongst faculties. Moreover, most of the faculty members despite theirgender, age, and academic rank, used official pictures; however the rate ofusing officialprofile pictures was higher among men, those with professorlevel rank and those in 36 to 40 age range. These findings were similar tothe results of demographic and profile characteristics of faculty members.Conclusion: In academic social networks, interactions and communicationsare official and users are supposed to share their scientific output and experiences, so they have to present their official aspect of themselves insuch an environment. It seems that profile pictures in these networks areimportant to researchers in attracting scholars, colleagues and expanding thescholarly network, so they try to identify and accept those with the sameattitudes and manners.}, keywords = {Scientific social networks,image,Faculty Members,Library and information sciences,sharing,Researchgate,Linkedin}, title_fa = {بررسی وضعیت عکس پروفایل اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در شبکه های اجتماعی علمی}, abstract_fa = {نظر به اهمیت و افزایش بهرهگیری از شبکههای اجتماعی در جوامع علمی، پژوهش حاضر بر آن استتا تصاویر پروفایل کاربری اعضای هیئت علمی در شبکههای اجتماعی علمی را تحلیل و الگوهایاحتمالی ایشان را برای گزینش تصویر پروفایل بررسی نماید. پژوهش حاضر توصیفی و از نوعپیمایشی است و از پرسشنامه محقق ساخته جهت گردآوری داده از 45عضو هیئت علمی گروههایعلم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی کشور استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزاراس. پی. اس. اس، آمار توصیفی و آزمون خی 2انجام شد.یافتهها نشان داد که 51/1درصد از اعضای هیئتعلمی علم اطلاعات و دانششناسی در تمامشبکههای اجتماعی علمی، از تصویر پروفایل یکسان بهره میبردند. همچنین از لحاظ دفعات تعویضتصویر نیز 64/4درصد، گاه به گاه تصویرشان را تغییر میدادند و از این تعداد 24/4درصد عامل مؤثربرای تغییر را، علاقهمندی به ارائه تصویر جدید میدانستند. بیشترین الگوی تصویری مورد استفاده آن-ها، عکس پرسنلی رسمی بود و مهمترین دلیل اشتراک تصویر فعلی را جذابیت دانستند. همچنین، دربررسی فرضیههای پژوهش مشخص شد که بین الگوی تصویر پروفایل ایشان، با جنسیت، سن و مرتبهعلمی آنها رابطه معنیداری وجود دارد. میزان شدت رابطه با جنسیت زیاد و با مرتبه علمی و سن،متوسط بود. در هر سه مورد جنسیت، سن و مرتبه علمی، بیشتر اعضای هیئتعلمی از عکس پرسنلیرسمی استفاده میکردند که این نتیجه در میان مردان بیشتر از زنان، و بین اساتید با مرتبه علمیاستادیاری و گروه سنی 36تا 40سال بیشتر بود. این یافتهها، تشابه بسیاری با نتایج حاصل ازویژگیهای جمعیتشناختی و ویژگیهای تصویر پروفایل اعضای هیئتعلمی داشت.نتایج حاکی از این بود که در شبکههای اجتماعی علمی، تعاملات و ارتباطات رسمی بوده و مقرراست کاربران به اشتراک آثار و تجربیات علمی خود بپردازند؛ بنابراین ضرورت دارد که در این محیطکاربران، چهرهای رسمی از خود ارائه دهند. بهنظر میرسد در میان جوامع علمی تصاویر پروفایلها درشبکههای اجتماعی در جذب کاربران و همکار علمی و گسترش شبکه متخصصان فردی اهمیت دارد،لذا پژوهشگران سعی میکنند افرادی که از لحاظ هویتی به آنها نزدیک هستند را به عنوان همکارانتخاب نمایند.}, keywords_fa = {تصویر پروفایل,اعضای هیئت علمی,علم اطلاعات و دانششناسی,اشتراک گذاری,ریسرچ گیت,لینک دین,مندلی,آکادمیا}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_104146.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_104146_5f253370686095a08ae85dfda3a01b9c.pdf} }