@article { author = {Jafari, Ali and baghlachi, rezvan}, title = {collaborative Planning in the Promotion of Science: A Media Comparison to Explain the Status of Non-Governmental Organizations from the Perspectives of Those Involved in the Media}, journal = {Popularization of Science}, volume = {9}, number = {2}, pages = {5-24}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to compare the media in explaining the status of Non Governmental Organizations from the point of view of the media Specialists. In terms of the purpose of the research, the applied type is of descriptive and correlative type In terms of data collection method, the research method is survey. The statistical population of this study consists of all the staff and officials of the Media Association in Ardebil. Whose number is 110. A total number has been used to determine the sample size due to the limited statistical population. In order to collect the required data, a researcher-made questionnaire inspired by Matani and Hasanpour (2015) was used. The results of the research show that status of the status of NGOs from the perspective of the media is favorable. Also, the status of variables (guidance and education of public opinion, aggregation of general demands and the aspect of monitoring and awareness) is in the upper limit of the average, which is the variable of aggregating the general demands in the optimal situation and from among the various types of media, the press with the highest (0 /60) and radio with the lowest level (0/16) in explaining the position of NGOs from the point of view of the media.}, keywords = {Media,NGOs,Media Specialists,Science}, title_fa = {برنامه‌ریزی مشارکتی در ترویج علم؛ مقایسه رسانه‌ها در تبیین جایگاه سازمان‌های مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر مقایسه رسانه­ها در تبیین جایگاه سازمان­های مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه می­باشد. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارشناسان و اصحاب رسانه در شهر اردبیل بوده که تعداد آن‌ها برابر 110 می­باشد. برای تعیین حجم نمونه به علت محدود بودن جامعه آماری از روش تمام‌شماری شماری استفاده شده است. به منظورگردآوری داده­های مورد نیاز از پرسشنامه محقق‌ساخته دارای سه بعد با الهام از مدل متانی و حسن­پور (1393) استفاده شده ­­است. نتایج تحقیق نشان داد که وضعیت جایگاه سازمان­های مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه در حد مطلوب قرار دارد. همچنین وضعیت متغیرهای هدایت و آموزش افکار عمومی، جنبه نظارت و آگاهی بخشی در حد متوسط به بالا و متغیر تجمیع خواسته­های عمومی در وضعیت مطلوب قرار دارد. از بین انواع رسانه­ها مطبوعات با بیشترین میزان (60/0( و رادیو با کمترین میزان (16/0) در تبیین جایگاه سازمان‌های مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه نقش دارند. }, keywords_fa = {رسانه,سازمان‌های مردم‌ نهاد,اصحاب رسانه,علم}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_104135.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_104135_1132818de98af8b9987fefc34a5d851c.pdf} } @article { author = {zeynali tazehkandi, mahdi and nowkarizi, mohsen and behzadi, hassan}, title = {Appropriate Research Method(s) in Information Science as an Interdisciplinary Science: A Look at Epistemological Foundations}, journal = {Popularization of Science}, volume = {9}, number = {2}, pages = {25-48}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of the study is to identify the appropriate research method(s) for interdisciplinary sciences, including knowledge and information science. In this regard, this is an analytical review article concerning some important philosophical schools related to research methods in which the characteristics of each philosophical school is mentioned and discussed. The findings show the positivist, pragmatist, realistic and Parmenides philosophical schools may be regarded as reductionist approaches which tend to discover the laws of nature; the existentialist and Heraclitus philosophical schools are holistic which tend to consider the change of entities. Since, it is the nature of the problem and the subject of the research that determine the appropriate research method and philosophy; Hence, for interdisciplinary sciences that often have complex, multi-faceted problems, the use of dual philosophical schools such as Plato’s philosophy (the composite approach) is more appropriate. It seems awareness of the fact that every research follows a series of philosophical assumptions has implications on how problems in the knowledge and information science should be studied.}, keywords = {interdisciplinary,Research Method,multifaceted subject,Knowledge and Information Science,Epistemology}, title_fa = {روش پژوهش مناسب در علم اطلاعات و دانش شناسی به مثابه علمی بین رشته ای: نظری به مبانی معرفت شناختی}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه این است که روش یا روش­های پژوهش مناسب برای علوم بین رشته­ای شناسایی شوند که علم اطلاعات و دانش شناسی نیز در این حوزه قرار دارد. از این رو، این یک مقاله مروری تحلیلی است که به برخی از مهم ترین مکتب‌های فلسفی مرتبط به روش پژوهش پرداخته و ویژگی هر کدام از آن‌ها بحث شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که می­توان مکاتب فلسفی پوزیتویستی، پراگماتیستی، رئالیستی و پارمیندسی را دارای رویکرد تقلیل گرا دانست که به کشف قوانین حاکم بر طبیعت علاقه مندند؛ در حالی که مکاتب فلسفی اگزیستانسیالیستی و هراکلیتوسی را کل گرا دانست که به تغییر و تفاوت موجودیت‌ها توجه دارند؛ از آنجایی که این ماهیت مسئله و موضوع پژوهش است که فلسفه و رویکرد پژوهشی مناسب را معین می‌کند. از این رو برای علوم بین رشته‌ای که اغلب دارای مسائل و موضوع‌های پیچیده  و چند وجهی می‌باشند، استفاده از مکاتب فلسفی دوگانه محور افلاطونی و روش ترکیبی برای حوزه‌های بین رشته ای مناسب­تر است.  به نظر می رسد، آگاهی از این واقعیت که هر پژوهشی از یک سلسله مفروضات فلسفی پیروی می‌کند، در رابطه با اینکه چگونه باید بسیاری از مسائل اصلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مطالعه شود،کاربرد دارد.}, keywords_fa = {بین رشته‌ای,روش پژوهش,موضوع چند وجهی,علم اطلاعات و دانش شناسی,معرفت شناختی}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_104136.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_104136_a602e5c39559cc5e30fa8479150459aa.pdf} } @article { author = {soltani, Farahnaz}, title = {An Examination of Pajoohyar Software: An Assistant Tool for Researchers in Acquisition, Organizing, and Citation of Information Resources}, journal = {Popularization of Science}, volume = {9}, number = {2}, pages = {49-65}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Searching for, gathering and organizing information and research resourceson one hand and citing the sources, which are used on the other, havealways been one of the most important and urgent issues for researchers.Along with the growth and development of information and communicationtechnologies, libraries, universities, information centers, science centers andresearch centers have been equipped with convenient and useful data storageand retrieval tools. Also, the creation and development of the World WideWeb and Internet, resulted in the access of researchers to numerousinformation resources. Meanwhile, storing and acquisition of metadatainformation in a digital library using digital tools, makes it easier. Citing andreferring to the resources of information used in standard ways is anotheradvantage that users need. In addition, the digital environment requires anappropriate tool that supports data formats and standards supporting webpages. This article, with a general review, introduces the citationmanagement software, its features and then its limitations to producePajoohyar software, as the first Persian citation and reference managementsoftware. It aims at examining its features and capabilities in acquisition,organizing, and citation, and with an overviewing approach, it introduces itspossibilities that have empirically been implemented in the field of citationmanagement.}, keywords = {Pajoohyar,acquisition,Organizing,Citation,Researchers}, title_fa = {بررسی نرم‌افزار پژوهیار: ابزاری کمکی برای پژوهشگران در مجموعه‌سازی، سازماندهی و استناددهی منابع اطلاعاتی}, abstract_fa = {جستجو، گردووری و سازماندهی منابع اطلاعاتی، تحقیقاتی و پژوهشی از یک سو و استناددهی ب منابع مورد استفاده از سوی دیگر، همواره یکی از مسائل مهم و ضروری پژوهشگران بوده است. ب موازا رشد و توسع فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، کتابخان ها، دانشگاهها، مراکز اطلاعرسانی،علمی و پژوهشی ب ابزارهای ذخیره و بازیابی اطلاعا مناسب و سودمند مجهز شدند و هم نین،ایجاد و توسع شبک وب و اینترنت جهانی، منجر ب دسترسی پژوهشگران ب منابع بیشمار اطلاعاتیشد. در این میان ذخیره و مجموع سازی فرادادههای اطلاعاتی در یک کتابخان دیجیتالی با استفاده ازابزارهای دیجیتالی کار را وسانتر میسازد. استناددهی و ارجاع ب منابع اطلاعاتی استفاده شده باشیوههای استاندارد مزیت دیگری است ک کاربران ب ون نیاز دارند. علاوه بر ون در محیب دیجیتال نیازب ابزاری مناسب است ک با پشتیبانی قالبها و استانداردهای صفحا وب کار ذخیرهسازی داده رامیسر کند. نوشتار حاضر، با مروری کلی ب معرفی نرمافزارهای مدیریت استناددهی، ویژگیهای ون وسپس محدودیتهای ون برای تولید نرمافزار پژوهیار، ب عنوان اولین نرمافزار فارسی زبان مدیریتاستناددهی و ارجاعا میپردازد، و با هدف بررسی ویژگیها و قابلیتهای ون را در مجموع سازی،سازماندهی و استناددهی و با رویکردی مروری امکانا ون را ک ب صور تجربی پیاده شده است،در زمین مدیریت استناددهی معرفی میکند.}, keywords_fa = {پژوهیار,مجموع سازی,سازماندهی,استناددهی,پژوهشگران}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_104140.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_104140_348b99bd819d86feecb004b242df75e5.pdf} } @article { author = {zare, mehdi}, title = {A Study on the Van, Turkey Earthquake of 23 October 2011, Mw7.2}, journal = {Popularization of Science}, volume = {9}, number = {2}, pages = {67-82}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Van Turkey earthquake of 23 October 2011, Mw7.2, occurred at 13:41local time, and caused 644 death losses (according to official sources fromhospitals), of which 477 in Ercis. The Van earthquake epicenter was closedto an active tectonic intersection zone in NW Iran, eastern Turkey and SWCaucasus, and the earthquake fault with a compressional mechanism withalmost east-west direction, created a surface rupture with a 10km length inthe north of Van, between the coast line of Van and Ercek lakes. This articlerepresents the seismological aspects of the Van earthquake based on a 5 -day visit by the reconnaissance team of IIEES started on the 26th day afterthe mainshock}, keywords = {Van earthquake,earthquake fault,Aftershocks}, title_fa = {مطالعه زمین‌لرزه وان ترکیه با بزرگای :7.2اول آبان 1390 ( 2011 اکتبر23 )}, abstract_fa = {زمینلرزه 90/8/1وان ترکی با بزرگای گشتاوری Mw7.2در ساعت 13:41ب وقت محلی موجب644کشت (بر اساس گزارش رسمی منابع بیمارستانی) شد ک از این میزان 477نفر مربوط ب تلفا در شهر ارجیش است. ناحی زلزل زده وان با تلاقی گسلهای ناحی شرق ترکی با شمال غربی ایران وجنوب غربی قفقاز در محدودهای با لرزه خیزی بالا قرار گرفت و گسیختگی گسل زمینلرزهای در اینزلزل با سازوکار فشاری در راستای تقریبا شرقی- غربی با گسیختگی سطحی ب طول حدود 10کیلومتر در شمال وان در حدفاصل ساحل دریاچ وان تا ساحل دریاچ ارجک قابل مشاهده بود. دراین مقال بر اساس بازدید ب عمل ومده از سوی گروه شناسایی مناطق زلزل زده پژوهشگاه بین المللیزلزل شناسی و مهندسی زلزل از منطق وان ترکی ب مد 5روز (از روز بیست و ششم بعد از رخدادزلزل) جنب های زلزل شناختی زلزل وان مورد بررسی قرار گرفت است.}, keywords_fa = {زلزله وان,ترکیه,گسل زمین لرزه ای,پس‌لرزه ها}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_104142.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_104142_b3583152203be6e641066794d6e3c533.pdf} } @article { author = {asnafi, amirreza and moradi, shima}, title = {Study the profile picture status of faculty members in information science and science in academic social networks}, journal = {Popularization of Science}, volume = {9}, number = {2}, pages = {85-112}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {INTRODUCTION: Considering the importance and increasing rate ofsocial networks utilization amongst scientific societies, the present studywas conducted to analyze the profile picture of faculty members ofinformation sciences in academic social networks, and analyze theirprobabilistic patterns for the picture selection.METHODOLOGY: It was a descriptive and survey type study and aresearcher-made questionnaire was used to collect data from 45 facultymembers in governmental universities of the country. Analyzing data wasmade with SPSS and Chi-square test.FINDINGS: It showed that 51.1% of the faculties used the same pictures forvarious scientific social networks. 64.4 %, occasionally replaced theirpictures; 24.4 % of them noted that providing a new image of themselveswas the main reason to make changes on their profile pictures. The mostcommonly used image template was the official photo and the mostimportant reason for the current image was the attraction of a picture.Examining the research hypotheses, it was found that there is a significantrelationship between their profile image profile, gender, age and academicrank. The relationship between changing the picture and the gender washigh; while, it was moderate compared to the scientific level and ageamongst faculties. Moreover, most of the faculty members despite theirgender, age, and academic rank, used official pictures; however the rate ofusing officialprofile pictures was higher among men, those with professorlevel rank and those in 36 to 40 age range. These findings were similar tothe results of demographic and profile characteristics of faculty members.Conclusion: In academic social networks, interactions and communicationsare official and users are supposed to share their scientific output and experiences, so they have to present their official aspect of themselves insuch an environment. It seems that profile pictures in these networks areimportant to researchers in attracting scholars, colleagues and expanding thescholarly network, so they try to identify and accept those with the sameattitudes and manners.}, keywords = {Scientific social networks,image,Faculty Members,Library and information sciences,sharing,Researchgate,Linkedin}, title_fa = {بررسی وضعیت عکس پروفایل اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در شبکه های اجتماعی علمی}, abstract_fa = {نظر به اهمیت و افزایش بهرهگیری از شبکههای اجتماعی در جوامع علمی، پژوهش حاضر بر آن استتا تصاویر پروفایل کاربری اعضای هیئت علمی در شبکههای اجتماعی علمی را تحلیل و الگوهایاحتمالی ایشان را برای گزینش تصویر پروفایل بررسی نماید. پژوهش حاضر توصیفی و از نوعپیمایشی است و از پرسشنامه محقق ساخته جهت گردآوری داده از 45عضو هیئت علمی گروههایعلم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی کشور استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزاراس. پی. اس. اس، آمار توصیفی و آزمون خی 2انجام شد.یافتهها نشان داد که 51/1درصد از اعضای هیئتعلمی علم اطلاعات و دانششناسی در تمامشبکههای اجتماعی علمی، از تصویر پروفایل یکسان بهره میبردند. همچنین از لحاظ دفعات تعویضتصویر نیز 64/4درصد، گاه به گاه تصویرشان را تغییر میدادند و از این تعداد 24/4درصد عامل مؤثربرای تغییر را، علاقهمندی به ارائه تصویر جدید میدانستند. بیشترین الگوی تصویری مورد استفاده آن-ها، عکس پرسنلی رسمی بود و مهمترین دلیل اشتراک تصویر فعلی را جذابیت دانستند. همچنین، دربررسی فرضیههای پژوهش مشخص شد که بین الگوی تصویر پروفایل ایشان، با جنسیت، سن و مرتبهعلمی آنها رابطه معنیداری وجود دارد. میزان شدت رابطه با جنسیت زیاد و با مرتبه علمی و سن،متوسط بود. در هر سه مورد جنسیت، سن و مرتبه علمی، بیشتر اعضای هیئتعلمی از عکس پرسنلیرسمی استفاده میکردند که این نتیجه در میان مردان بیشتر از زنان، و بین اساتید با مرتبه علمیاستادیاری و گروه سنی 36تا 40سال بیشتر بود. این یافتهها، تشابه بسیاری با نتایج حاصل ازویژگیهای جمعیتشناختی و ویژگیهای تصویر پروفایل اعضای هیئتعلمی داشت.نتایج حاکی از این بود که در شبکههای اجتماعی علمی، تعاملات و ارتباطات رسمی بوده و مقرراست کاربران به اشتراک آثار و تجربیات علمی خود بپردازند؛ بنابراین ضرورت دارد که در این محیطکاربران، چهرهای رسمی از خود ارائه دهند. بهنظر میرسد در میان جوامع علمی تصاویر پروفایلها درشبکههای اجتماعی در جذب کاربران و همکار علمی و گسترش شبکه متخصصان فردی اهمیت دارد،لذا پژوهشگران سعی میکنند افرادی که از لحاظ هویتی به آنها نزدیک هستند را به عنوان همکارانتخاب نمایند.}, keywords_fa = {تصویر پروفایل,اعضای هیئت علمی,علم اطلاعات و دانششناسی,اشتراک گذاری,ریسرچ گیت,لینک دین,مندلی,آکادمیا}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_104146.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_104146_5f253370686095a08ae85dfda3a01b9c.pdf} } @article { author = {jafari, mokhtar}, title = {Media Management Education: Key Themes, Pedagogies, and Challenges}, journal = {Popularization of Science}, volume = {9}, number = {2}, pages = {109-132}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The media sphere has changed significantly as a result of globalization,technology, and new habits of media use. Scholars in journalism and masscommunication thus call on a transformation and reinvention of highereducation in the field. The purpose of this article is to investigate how mediamanagement is taught across different institutions, and how educators copewith this interdisciplinary, international, and dynamic field. In an onlinesurvey, we asked educators from fourteen different countries across Europeabout the key themes addressed in teaching, the pedagogies applied, and thefundamental challenges they perceive.}, keywords = {Media Management,media economics,Teaching,active learning,pedagogies}, title_fa = {آموزش مدیریت رسانه: موضوعات اصلی، فنون آموزش و چالشها}, abstract_fa = {درنتیج جهانیشدن، فناوری و روی های جدید استفاده از رسان فضای رسان ای ب نحو معناداری تغییریافت است. ازاینرو محققان روزنام نگاری و ارتباطا جمعی خواستار تغییر و تجدیدنظر در وضعیتتحصیلا تکمیلی در این زمین اند. هدف از این مقال بررسی نحوه وموزش مدیریت رسان درسازمانهای متفاو و نحوه مواج مربیان با این زمین میانرشت ای، بینالمللی و پویا است. درپیمایشی ونلاین، ما از مربیان چهارده کشور متفاو از سراسر اروپا در مورد موضوعا کلیدیموردبحث در تدریس، وموزشهای کاربردی و چالشهای اساسی ملموس، پرسش کردیم}, keywords_fa = {مدیریت رسان,اقتصاد رسان,تدریس,یادگیری فعال,فنون تدریس}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_104148.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_104148_f3ff0d267a45e4a81bc04bd0a5747d48.pdf} }